Youtubebröderna fick fria händer av SVT – ”Norbergs TV-tablå är en godispåse”

Fotograf: Johnny Kääpä/ Fotoscenen

Emil & Daniel Norberg stod för Sveriges mest sedda Youtubeklipp både 2015 och 2016. Nu skapar de eko med Norbergs TV-tablå på SVT och ett förfinat Norbergskt universum.

– Vi har aldrig tittat på underhållning som varit menad för vår generation.

 

Vad fick ni för direktiv från SVT och hur landade ni i Norbergs TV-tablå?

– Vi fick en beställning som vi tror är väldigt unik och som innebar att vi fick göra nästan vad vi ville. Att få en sådan beställning är både roligt och svårt. Vi har haft för vana att göra korta grejer och i detta längre format ville vi få in väldigt mycket olika saker men samtidigt rama in det som ett sammanhängande TV-program där allt kunde hända.

– Det har varit en märklig process som till slut blev en godispåse och det bästa vi gjort på många sätt!

I serien tvingas ni sända hemmagjord lokal-TV medan satelliten som normalt fyller TV:n med amerikanska serier och reklam är trasig. Var Uddevalla och er pappas snickarbod ett självklart val som plats för seriens handling?

– Ja, vi tänkte att om vi ska vara på SVT så är det klart att vi ska ha en drönarbild av Uddevalla, och ska det vara en gata ska det vara Kungsgatan i Uddevalla. Vi har spelat in hemma, i skogen och på vår gymnasieskola. Det var ju här allt började för oss. Dessutom hade vi en tydlig idé om att dra in vår mamma och då ha med hela familjen, men det blev lite för mycket till sist.

– Vi gillar det gamla svartvita och skrapiga, Gubben Pettsson och småprylar, men även det moderna; som internet, sociala medier, digitala tjänster och andra fenomen – allt var inte var bättre förr.

 

 

Vilka fördelar har det varit att arbeta med SVT?

– Å ena sidan är det ingen större skillnad för oss att lägga upp på SVT Play jämfört med att lägga upp på YouTube: Youtube har bara varit en plattform för oss att lägga upp innehåll på. Men med SVT i ryggen och de resurser vi haft möjlighet att ta in har vi å andra sidan haft möjlighet att producera en jättesnygg musikvideo om tacos med fantastiska gästsångerskor. Låtarna låter jättebra och vi har duktiga musiker och gäster.

– Allt vi gjort tidigare har producerats i ett vardagsrum i Uppsala. Nu är vi fyra personer och alltså inget stort team nu heller, men för oss har det varit en stor produktion med nya förutsättningar.

Det humoristiska och även estetiska uttrycket känns samtidigt igen från tidigare sketcher. Kan ni sätta fingret på vad som gör att ni sticker ut?

– Det flesta tänker nog inte på det, men det finns olika lager i det vi gör. I en låt kan vi se ganska roliga ut samtidigt som det är en ganska komplicerad text. Vi fastnar för saker och fenomen i våra texter som exempelvis ”konserverad majs”. Sådant kan bli roligt.

– Mycket handlar också om att vi inte gör saker på rätt sätt och att vi inte har några definitiva roller. Det kan vara att vi inte gör effekter på rätt sätt och att vi hittar genvägar. Om vi ska göra en låt i ett SJ-tåg så spelar vi inte in där utan Emil ritar det i Photoshop. Man kan säga att vi är hemsnickrade och lösningorienterade – folk som får se hur vi faktiskt har gjort någonting är ofta chockade!

– Vi har även lite för gamla referenser. Vi har aldrig tittat på underhållning som varit menad för vår generation; vi har tittat på Galenskaparna och det gamla gardet, och när vi gör våra grejer har vi det som referenser. Resultatet blir en blandning av gammalt och nytt i en fräck mix.

Vad händer under 2018?

– Vi ska försöka vila, backa lite och tänka på vad vi ska göra framöver. Vi startade bolaget i maj 2015. Sedan dess har det varit att släcka bränder och ösa på om vart annat.

– Ja, gud vad många hattar vi har haft på oss under höstens inspelningar!

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!