Redovisningsbyrån Ekonomitjänst Futura mot 25 år!

Ekonomitjänst Futura har hjälpt kunder med ekonomin sedan 1993. Nästa år fyller Huskvarnabyrån 25 år och drivs idag av Pernilla Carlsson vars pappa startade företaget.    – Det personliga är det viktiga i kundrelationer, säger Pernilla Carlsson.

Vad innebär det att vara personlig och vad mer ligger bakom byråns framgång?

– Telefonnumret går direkt till mig och det är ingen annan mellanhand, det gör det enkelt för kunderna och vi rekommenderas vidare. Annars gör vi det som de flesta redovisningsbyråer gör; vi sköter bokföring, löner, bokslut och sedan är det alltid mer specifika saker som efterfrågas.

Pernilla Carlsson

 

Ni hjälper även till med reskontrahantering.

– Ja, vi hjälper till med såväl kundreskontra som leverantörsreskontra. Vi håller reda på eventuella obetalda kundfakturor och kan hjälpa till med påminnelser och fakturor till inkasso. Vi kan även om så önskas hjälpa till med hanteringen av leverantörsfakturor.

Du har varit i företaget i 10 år efter att du kom som konsult från Proffice. Vilka är Ekonomitjänst Futuras kunder idag?

– Vi är breda och har ganska blandat med företag med en tonvikt på mindre företag. Anledning till att många av våra kunder är mindre är att företag ser till att ha hjälp inom företaget när de kommer upp i en viss storlek.

– De flesta kunderna finns i Huskvarna och Jönköping med cirka 5 mils radie, sedan har vi några som är längre bort, men som i regel har en koppling hit.

Vad krävs för att ni ska sitta ute hos en kund?

– Om kunderna ber oss så händer det att vi gör det. Just nu sitter vi ute hos en kund. I regel beror det på att det är större volym på arbetet.

 

Du ser företagen på mycket nära håll. Vad gör företag för misstag med ekonomin?

– Ett vanligt misstag är att ett företag som växer inte alltid inser hur mycket det kostar att anställa den första personen. Steget att anställa den första personen i företaget är mycket större än att senare anställa ytterligare personer.

– Vi får relativt ofta ge råd om skatter och juridik. Ibland vill företagare göra mer än vad man får.

Varför kommer kunderna fortsätta att välja er?

– Med vår hjälp kan kunderna ägna sig åt det de är duktiga på istället för pappersarbete. Det kan ibland bli väldigt mycket fel när man gör det själv och många tycker att det är jobbigt. Pengar och tid kan sparas.

 

 


Annons

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!