För två dagar sedan, den 17:e juni, lanserades den populära ljudbokstjänsten Storytel i Tyskland. Storytel har sedan många år tillbaka haft en närvaro i både Sverige, Finland och Danmark och det var har länge bara varit en tidsfråga innan de skulle blicka mot den enorma ljudboksmarknaden som är Tyskland.
Tyskarnas ljudboksvanor är väldigt lika svenskarnas och nu när Storytel gjort entré i Tyskland har samtliga stora svenska ljudbokstjänster en närvaro där.
Ett ett pressmeddelande säger Storyels expansionschef Stefan Tegelfalk följande om lanseringen: ”Vi startar vår softlaunch i Tyskland under en spännande period där människor i hög utsträckning har börjat visa stort intresse för strömmade tjänster och upptäckt fördelarna med att kunna tillgodogöra sig berättelser när som helst och var som helst. Det känns fantastiskt att vi som marknadsledare i Skandinavien nu är med och ökar takten i den utvecklingen i ett av Europas största och viktigaste länder”
I skrivande stund är den tyska ljudboksförsäljningen värd 180 miljoner euro årligen och landet är just nu inne i en omvandlingsfas där strömmande prenumerationstjänster blir allt mer populära. Exakta siffror på hur många tyskar som abonnerar finns inga officiella siffror på.