Målningen ovan: Swimming
Hennes realistiska målningar skapar hög igenkänningsfaktor samtidigt som motiven ofta är noggrant konstruerade. Konstnären och designern Eva Sundman lägger idag större fokus på måleriet, vilket har resulterat i flera nya beställningsjobb.
– Jag har skapat i så gott som hela mitt liv. 2008 började jag studera för att helt kunna satsa på en framtid som bildkonstnär och formgivare, säger Eva Sundman
Du har tagit flera beställningsjobb på senare tid. Vad är fördelen med att arbeta med beställningar?
– Jag tycker att det är roligt och utvecklande att jobba tillsammans med beställaren och vi bestämmer gemensamt målningens utseende och färgsättning inom ramarna för mitt egna uttryck i måleri. Beställaren är ofta en privatperson, men nyligen gjorde en advokatbyrå en beställning på en stor målning. Målningen är måttanpassad och motivet, ett lugnt naturmotiv, är valt för att passa det intryck som advokatbyrån vill ge sina klienter.
– Tavlan har nu invigts och hänger i deras entré!
Du har rosats som konstnär, inte minst för din förmåga att skapa känslor och plocka fram minnen hos betraktaren. Vad gör du för att lyckas med detta?
– Jag målar främst i olja eller äggoljetempera eftersom dessa båda tekniker ger möjlighet till att visa ett mjukt intryck. Motiven hittar jag i min omgivning, både där jag lever och på platser jag upplever när jag är ute och reser.
– Jag vill att betraktaren ska få en förnimmelse av det jag själv sett och upplevt på platsen. Innan jag börjar måla kan jag arbeta med bildkompositionen i ett bildhanteringsprogram. Detta för att skapa rätt känsla i mina bilder.
Du är också uppenbart fascinerad av ljus. Berätta.
– Ja, det är väldigt intressant att följa hur pass olika ljuset ter sig under olika tider på dygnet och under olika årstider. Jag är numera hundägare och därför ute och promenerar oavsett väder och får natur- och ljusupplevelser som jag inte fått uppleva tidigare.
– Ofta kommer kameran fram som hjälp att dokumentera och påminna. Fotona är ett bra stöd för minnet, men jag behöver börja arbeta med målningen så snart som möjligt för att inte tappa bort idén. Ibland måste jag återbesöka platsen under samma ljusförhållande.
– När jag får en målaridé vill jag börja arbeta med den så fort som möjligt, innan den bleknar och försvinner…
Berätta om målningarna Back och Going for a walk som är gjorda i olja.
– I målningen Back använde jag min dotter som modell, vi var ute på ett naturområde och det blev många foton innan själva måleriarbetet i ateljén kunde påbörjas. Utmaningen låg i att få en abstrakt bakgrund och ett figurativt realistiskt motiv i förgrunden till att fungera bra ihop.
– I Going for a walk gjorde jag likadant, men la in lite figurativt i bakgrunden också, för att leda betraktaens blick djupare in i målningen.
Berätta om ditt måleri i äggoljetempera.
– Som ung gick jag kurser i äldre måleritekniker, vilket då användes till möbler och interiörmåleri. Denna kunskap använder jag mig av ibland när jag målar tavlor. Färgen torkar i två stadier, först avdunstar vattnet och sen torkar oljan, processen tar lite längre tid än om man arbetar i oljefärg. Men resultatet är en färg som blir vackrare och vackrare med åren.
När började du måla och hur inleddes din konstnärsbana?
– Min morfar var duktig på att måla akvarell, och när han kom på besök målade vi tillsammans. Därför började jag måla väldigt tidigt. I familjen hade vi hästar och jag blev bra på att måla av dem när de gick i hagen.
– Efter gymnasiet tog jag anställning inom träindustrin och senare utbildade mig till möbelrestaurerare, med fokus på färg och ytbehandling. Efter studierna startade jag företag och parallellt målade jag tavlor och ställde ut.
– 1999 kom familjebildning i fokus och både företaget och tavelmåleriet blev till stor del vilande.
– 2008 bestämde jag mig för att helt och hållet satsa på ett yrke inom det konstnärliga. Jag började studera konst med inriktning måleri och tog en konstnärlig kandidatexamen, inriktning design, lärde mig glasdesign, gick kurser i illustration, grafik, kroki, bildhantering med mera. 2015 avslutade jag mina studier och fick hyra en ateljé i andra hand i Ateljéhus Pukeberg, Nybro, och därefter har jag fortsatt min utveckling inom måleriet på egen hand.
Vad händer mer under 2018?
– Jag kommer att vara med på två sommarutställningar och har just nu tre beställningar som jag jobbar med. Jag och en kollega har även startat ett projekt ”Prova på att måla” tillsammans med den lokala konstföreningen, kommunen och Sparbankstiftelsen Kronan. Två kurser i måleri är pågående och nyss avslutades en utställning i Kalmar.
– Jag känner hela tiden en längtan till att måla och får idéer som jag vill utveckla. Att måla är för mig spännande och utmanande och jag har svårt att tänka mig ett liv utan måleriet.
Eva Sundman är vid sidan av det egna konstnärskapet aktiv i Nybro konstförening och sitter med i styrelsen i Sveriges konstföreningar i Kalmar län. Hon håller kurser i olje- och akrylmåleri och hjälper till ideellt med scenografi (illusionsmåleri) till den lokala teatern.
Läs mer på hemsidan Facebook och Instagram