Hög kvalitet och en nära relation till kunden är Städhäxans ledord: ”Viktigt att vara lyhörd, för det är då kan vi göra det där lilla extra”

Man brukar säga att häxor flyger på kvastar – men Städhäxorna använder de även för att få hem skinande rent. Företaget älskar att se kunderna nöjda och i samråd tar man fram en plan, anpassad för just deras behov.

– Vi är perfektionister och vill alltid göra det där lilla extra, säger Oksana Lundkvist, VD för Städhäxan AB.

 

För elva år sen kom en Oksana Lundkvist till Sverige från Ryssland. Under sin uppväxt i Ryssland fick hon redan från ung ålder hjälpa till hemma. Städning var en stor del av arbetet men även trädgårdsarbete och djurskötsel stod på agendan, man förstår att det var ont om egen tid då familjens behov kom i första hand.

Den här tiden lade grunden för Oksanas inställning till lagarbete och teamwork, hon insåg tidigt vad det innebär att arbeta hårt och vikten av att man samarbetar för att hinna med och även få kvalité på det arbete man har framför sig.

– Det finns som bekant inga genvägar till ett rent och skinande hem, utan hårt jobb och kunskap om materia och kemiska medel är en förutsättning för att göra ett bra jobb. Att jag sedan är en perfektionist i allt jag vill göra hjälper till, säger hon.

Det stora intresset för att driva sitt eget bolag och känna tillfredsställelsen av att klara sig själv, fick henne att efter några år i Sverige starta sin egen verksamhet. Vid den tidpunkten var det en enskild firma med endast Oksana som anställd, men har under åren vuxit fram till ett aktiebolag med åtta stycken anställda och företaget nyanställer igen för att kunna möta kundernas behov.

 

Hur var det att starta företaget helt själv?

– Det var mycket mer än jag trodde! Jag jobbade samtidigt som redovisningsekonom under den här tiden, så man kan säga att jag jobbade tvåhundra procent i början. Att jag hade min familj som stöttade mig betydde väldigt mycket för mig, främst under den första tiden då det inte är enkelt att starta upp och driva ett företag varken i Sverige eller något annat land. Ett stort stöd har faktiskt varit skatteverket som har många bra kurser. Jag känner mig nu bekväm i rollen som VD och har genom åren fått mycket erfarenheter både genom kontakten med våra kunder, men även alla de myndigheter som man kommer i kontakt med när man har sitt eget företag. Man får heller inte glömma de anställda på Städhäxan som förväntar sig att allt skall fungera och min uppfattning är att personalen alltid måste komma i centrum, för utan de är vi ingenting.

Hur kommer det sig att du ombildade till aktiebolag?

– Företaget fick fler medarbetare och fortsatte att växa i en snabbare takt än jag hade planerat. Det bästa var i det här läget att bilda ett Aktiebolag med allt vad det innebär. Idag finns vi bland annat i Linköping, Mantorp och Mjölby. Vi ser fram emot att fortsätta anställa för att utöka verksamheten både till Vadstena och Norrköping.

På Instagram finns bilder på Städhäxans arbete.

Varför är era kunder så nöjda med er?

– Vi är ett bra team i Städhäxan och vi har alltid en nära och rak kommunikation med våra kunder. För oss är det viktigt att ha denna nära relation till kunden eftersom det är viktigt att lyssna och föra en bra dialog och det är då kan vi göra det där lilla extra. Det är alltid roligt när en kund visar hur nöjd denne är. Ibland får vi till exempel en ros i lokaltidningen, det är sånt som värmer i hjärtat.

Det lilla extra, hur menar du nu?

– Har vi tid över när städningen är klar, då ser vi över vad mer som kan göras i hemmet. Kanske behövs diskmaskinen plockas ur eller kanske finns det tvätt att stryka. Det lilla extra är också att kunden inte behöver plocka undan innan vi kommer. Det är ju faktiskt därför vi kommer hem till dem.

Ni har många återkommande kunder, vad beror det på?

– Vi finns alltid tillgängliga och vi löser alltid problem som kan uppstå. Att ha samma person som kommer varje vecka är lika viktigt för oss som för kunden. Städhäxan är ett företag som är en hjälpande hand i vardagen helt enkelt. Man får heller inte glömma våra duktiga medarbetare som är företagets ansikte utåt och det är dom som ger oss denna höga kvalité på vårt arbete.

Hur kan ni hålla så pass hög kvalitet som ni gör?

– Vi vidareutbildar hela tiden vår personal. Vi har ett samarbete med Colorama och är certifierade genom Green Cares program och i dagsläget använder vi oss av de miljövänliga produkter med exceptionella miljöegenskaper, som värnar om människors hälsa och vår planets välbefinnande. Kort sagt har våra nya produkter ett ännu högre krav på sig än vad Svanen ställer på sina märkta produkter. Vi genomför även städkontroller för att kunden ska kunna känna sig trygg med vad dom betalar för. Vi tänker mycket på miljön och kommande generationer. Allt material som vi använder oss av klarar av de miljökrav som ställs. Vi har för närvarande just avslutat en utbildning i våra nya miljövänliga medel vi använder oss av.

Hur fungerar det när man vänder sig till er första gången?

– Då kommer vi hem till kunden och sätter oss ner och diskuterar vad kunden har för behov och vilka förväntningar dom har på oss. Jag bildar mig sedan en uppfattning om tidsåtgång och ger kunden ett kostnadsförslag på våra tjänster. Allt detta är givetvis helt kostnadsfritt. Sen utför vi två provstädningar för att sedan komma överens om ett avtal som givetvis är ömsesidigt.

Besök Städhäxans hemsida.

Hur kom ni fram till ert namn Städhäxan AB?

– Det låter som en slogan. Men vi är vad vi heter helt enkelt! Vårt jobb är att se till att våra kunder får mer tid för varandra och förhoppningsvis på detta sätt kan de njuta av sina hobbys och fritidsintressen utan att behöva fundera på att det är stökigt hemma. Min vän Joakim ritade vår logga. Tyvärr finns han inte längre ibland oss, så det betyder extra mycket för mig att vi har den kvar. Han ritade den efter mig, så det ställer lite krav på att jag håller mig i trim några år till.

Har ni något roligt på gång i vår?

– Det har vi men det är fortfarande lite hemligt. Vi jobbar just nu jättemycket på ett nytt projekt som kommer att bli ett dotterbolag till Städhäxan AB. Jag är lite hemlig därför att det ingår lite utbildningar och förberedelser innan vi kan öppna dörrarna till ytterligare ett företag. Kanske får vi i framtiden döpa om oss till Städhäxan Group AB.

Städhäxan finns såklart även på Facebook.

Har du några funderingar – maila gärna.

[stextbox id=’info’ color=’000000′ ccolor=’ffffff’ bgcolor=’ffffff’ cbgcolor=’000000′ bgcolorto=’ffffff’ cbgcolorto=’000000′]

Sagt om Städhäxan:

”Ordning och reda på alla plan! Att anlita Städhäxan har fungerat perfekt från första stund; introduktion, kontraktsskrivning, städningen, den löpande kontakten. Vi är alltid jättenöjda med städningen och har aldrig haft något att anmärka på. Proffsigt och pålitligt”

[/stextbox]

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!