Känner du dig fattig efter besöket på verkstaden? Då är du inte ensam. Ioanni Pyrkoti Louca har i flera år tagit strid för konsumenternas rätt till ärliga priser på bilverkstäder och har uppmärksammats för sitt goda arbete av bland annat radioprogrammet Plånboken i P1 och TV4:s Kalla Fakta. Här tipsar han om ett flertal fällor som konsumenten kan undvika.
Du har tagit strid för kunderna i många år och driver den oberoende bilverkstaden Solna Bilteknik. Vad är den vanligaste bakomliggande orsaken till besvikelse när kunder kommer från andra verkstäder?
– Att priset inte har motsvarat det man kommit överens om och att det blivit dubbelt så dyrt som för samma jobb hos oss. Det är väldigt surt för många och det är något vi hör dagligen. I de flesta fall har kunden rätt. Men varför ska det behöva vara så – att man som kund betalar för mycket?
Tyvärr är det så att kunderna måste få upp ögonen för hur det ser ut i branschen för att inte åka på smällen.
Redan 2003 gick ni ut med annonser där ni beskrev att kunderna, enligt de nya EU-direktiven från 2002, var fria att serva sina bilar var de ville. Anledningarna var att skapa konkurrens, få ner priser, förbättra kvalitet och framförallt att inte bli låst hos märkesverkstaden. Varför blir många besök fortfarande onödigt dyra?
– Det finns flera anledningar:
1. De auktoriserade verkstädernas höga kostnader. Auktorisation innebär bland annat tvång att anskaffa verktyg och utrustning som du annars kan köpa direkt från tillverkaren eller från annan leverantör fast till halva priset. Som märkesverkstad går inte detta. Reservdelsköp till betydlig högre pris kan undvikas om man köper direkt från reservdelstillverkaren. Originalreservdelstillverkare har sedan 2002 tillåtelse att sälja reservdelar i förpackningar med originalcertifikat. Det är samma delar som säljs till märkesverkstäder fast med färre mellanhänder blir det billigare för konsumenten.
2. Märkesverkstäder har anpassade lokaler med klinkers eller marmor vilket blir en kostnad som i slutändan hamnar på kunden.
3. Mekaniker jobbar på ackord och stressar sig igenom jobbet. Garantiarbeten ger inte lika bra betalt som övrigt arbete.
4. Ytterligare en anledning är att du som kund kan luras att tro att servicepriset är på mellan 3000-4000 kronor. Men det reflekterar inte hela sanningen. Ofta är det bara ett sätt att få in kunden in i verkstaden och därefter kommer upplysningar om att det behövs göras mer. Plötsligt dyker det upp nya fel och som konsument är man låst. När bilen väl har kommit in i verkstaden har bilägaren ingen större lust att flytta på den, det är då kallduschen kommer och karusellen dras igång. Detta få vi höra och läsa med jämna mellanrum men det glöms snabbt igen. Bilförsäljare är också ofta påstridiga och berättar inte hela sanningen och får många att tro blint på att man måste in i deras verkstäder för att garantier ska gälla. Läs mer om Kia-domen här.
Som oberoende verkstad kan Solna Bilteknik göra det mesta som era konkurrenter gör. Vad förlorar ni på att ej vara auktoriserade?
– Vi får inte utföra garantiarbeten, än så länge. De försvårar vår tillgång till information och tekniska bulletiner och det tar lite längre tid att få ut information men det löser sig till slut.
– Sedan 2002, då marknaden avreglerades kan du serva bilen var som helst och få en stämpel i boken. Detta har gjorts inom hela EU med konsekvensen att det ska minska den galopperande kostnadsutvecklingen på reparationer eller service och underhåll av en bil.
– Första steget nu är att biltillverkarna har släppt kravet att du som bilägare måste gå till märkesverkstäder för att få garantierna utförda. Även garantiarbeten är på väg att avregleras. Det andra steget är nedladdning av mjukvaror direkt från biltillverkaren på samma sätt som auktoriserade verkstäder gör. Ytterligare ett steg är att biltillverkarna släpper kravet på att du som bilägare måste gå till märkesverkstäder för att få garantierna utförda. När det här blir klart och det släpps över hela horisonten ska du som bor i Solna inte behöva åka till Märsta för att få bilen reparerad. Det blir både bättre för miljön och plånboken, och kommer att göra att allt går snabbare. Meningen är att det är klart fram till 2018.
Hur arbetar ni som oberoende verkstad med uppdatering av mjukvara?
– Sedan 2016 har det varit möjligt för oss att göra uppdateringar på samma sätt som märkesverkstäder. För exempelvis Volvo så köps mjukvaran direkt från Volvo Cars och laddas ner direkt till bilen.
Hur kan ni på Solna Bilteknik matcha märkesverkstäderna vid sidan av priset?
– Alla bilar bygger idag i allt högre grad på avancerad teknologi och det räcker inte längre med en mejsel. Därför har vi satsat på utbildning av vår personal. Vi samarbetar med ett företag i England som heter Autologic och får kontinuerlig utbildning av dem och de senaste bulletinerna för bilar. Vi har även åkt över till England för vidareutbildning för bland annat hybridbilar. Vi nöjer oss inte med att ansluta oss till bilens dator och få ut en felkod som talar om att det finns fel inom ett område. Istället vill vi vara säkra på vad som orsakar felet. Därför vidareutbildar vi oss bland annat hos Pico Technologies som är specialiserade på arbeten med oscilloskop vilket är betydligt mer träffsäkert än en avläsningsdator, inte minst när det gäller felsökning av elektroniska system och framförallt CAN-bus system som finns i alla bilar.
– Exempelvis felsökte vi nyligen framgångsrikt CAN-bus-signalerna i sleep-mode-funktionen hos en BMW och kunde ge korrekt svar till lösningen. Har man rätt redskap och utbildning går det att göra allting.
Ni har lyckats gå er egen väg och dragit ner kostnaderna för kunderna. Har du ytterligare råd till kunder i Sverige?
– Som kund ska du veta vad du betalar för och helst innan påbörjat arbete. Har du betalat för mycket tidigare eller misstänker att du kommer att göra det? Begär alltid att i ett första steg få en skriftlig, specificerad offert. Från artikelnumret på delen kan man lätt googla fram tillverkaren, var delen tillverkats och dess kvalitet. Sedan kan du jämföra med delar som du köper hos märkestillhörande reservdelssäljare. Du kommer att bli förvånad när du ser att tillverkaren som tillverkar reservdelar för Volvo tillverkar och säljer samma delar i egna förpackningar. Detta möjliggör för originalreservdelstillverkaren att nå ut till en större del av marknaden och på så sätt också ge lägre priser till konsumenten.
– Frågor som du som kund bör fundera över är: Är du beredd att betala högre pris än nödvändigt? Känner du att du kommer att bli lurad när bilen behöver reparation?
Läs mer om Solna Bilteknik här