Emma Bergh har jobbat inom både stora och små assistansföretag. Det var inom det senare som hon fann de verkliga värdena. Idag driver hon det hyllade, småskaliga assistansföretaget Familjen AB.
– Vi får en helt annan kontakt, det är det yrket handlar om – att skapa relationer, säger Emma Bergh.
Era kunder sätter värde på ert personliga bemötande. Vad är nackdelen med att bli för stor?
– Är man för stor blir det en spricka i arbetet; av erfarenhet vet jag att det blir svårt att få till allting som vi gör här. Att arbeta väldigt nära kunden och att få en personlig kontakt fungerar mycket bättre. När våra kunder ringer är det ingen kundtjänst som svarar utan de kommer direkt till mig.
– Jag är insatt i hur de flesta anställdas liv ser ut, vi känner varandra och jag drivs av att skapa bra relationer.
Vad innebär det att vara ett privat bolag inom assistans?
– Det innebär att de personer som är beviljade personlig assistans genom Försäkringskassan kontaktar oss och köper vår service. Vi blir arbetsgivare åt deras assistenter. Sedan ser upplägget olika ut från fall till fall. I vissa fall kan kunden redan ha en fungerande arbetsgrupp och då anställer vi dem eller så kan vi starta en arbetsgrupp från början. Det finns även de personer som är egna arbetsgivare och som köper administrationstjänster från oss.
– En del kunder väljer att ha mycket inflytande, andra väljer att lämna bort mer och vill att vi gör det så enkelt som möjligt för dem. Det är viktigt att de är delaktiga i det ekonomiska arbetet så att de får vetskap om vad och vart deras ersättning går till och då enkelt kan vara med och påverka detta. Det är även bra om de är med vid intervjuer så att de får träffa arbetstagarna.
Vad var den ursprungliga visionen när du startade Familjen AB och hur fortsätter ni arbetet?
– Jag ville att vi skulle vara tydliga med vår inriktning – att det aldrig skulle bli opersonligt. Familjekonstellationer kan se ut på alla möjliga sätt, det är viktigt att man även ser en familj i oss. Sedan tror jag mycket på valfrihet och på bra samarbeten där kunderna verkligen kan styra över hur de vill ha sin assistans.
– Idén är att fortsätta vara relativt små, samtidigt behöver vi uppnå en viss storlek för att våra assistenter ska kunna stanna kvar och ha tillräckligt med jobb. Som personlig assistent är deltidsarbete väldigt vanligt och många vill jobba mer. Vi vill inte riskera att förlora bra personal för att vi inte har tillräckligt mycket arbete att ge. Att uppnå en lagom balans av arbete och fortfarande vara små och personliga är det ideala. Det är mycket blåsväder i branschen och då är det också bättre att vara små och satsa på kvalitet.
Emma Mellbin arbetar som arbetsledare och assistent inom Familjen AB tycker att det de nära relationerna passar henne.
Berätta om hur ni jobbar.
– Vi jobbar väldigt tätt ihop och har ingen vikariepool. Istället hjälps vi åt väldigt mycket. Våra kunder vill ha ett personligt bemötande och Roger, som jag är hos just nu, uppskattar att vi inte är så stora; han tycker om att det är samma personer som kommer och att vi kämpar för honom. Vi har 2-årsjubileum med Roger i år.
Vad tycker han mer är viktigt?
– Att vi är väldigt positiva och bjuder på oss själva. Vi skojar mycket och skrattar tillsammans och går inte runt här som robotar. Jag tycker att det är viktigt att man har roligt ihop.
– Jag vet att Roger är väldigt glad med livet han fått med assistenter. Han är involverad i allt och jag gör ingenting så länge han inte är med och tar beslut. Det gäller exempelvis arbetsrutiner och jag lägger schema efter Rogers rutiner och intressen. Vid sjukvårdsbesök hjälper vi honom att föra sin talan och vi ger oss inte förrän han har fått det bästa.
Familjen AB har nyligen fått beviljat att bedriva assistans ämnat för barn och kommer att använda kompetens som finns inom företaget. Läs mer om Familjen AB