Svenskens matinköp har under 2017 fortsatt att flytta över till näthandlarna samtidigt som eko-trenden fortsätter. Det blott tvååriga företaget Gårdarna i Värmland ligger i täten för att koppla ihop producenter och kunder online.

– Här köper man direkt från gården, säger Kikki Ahlstedt Karlsson.

 

Er affärsmodell har fått mycket uppskattning från kunder och producenter. Hur fungerar det?

– Vi är en förmedlingsplattform där kunden kan ta kontakt med producenten. Kunden har möjlighet att se varifrån produkterna kommer och hur det har gått till när den tagits fram. Gårdarna i Värmland skiljer sig från andra plattformar genom att kunden köper direkt från gården och det är också till gården som ordern skickas. Vi som företag tar enbart en förmedlingsavgift.

 

Du är själv lantbrukare och lammproducent på Ruds gård. Vad har du använt dig av för erfarenheter kring att vara livsmedelsproducent?

– Det jag såg var att det saknades en väg att sälja mina produkter direkt till kund. Jag såg även andra producenter som ville få direktkontakt med kunderna, men många har inte tid att arbeta med försäljning, ha en egen hemsida eller sköta distributionen.

– Gårdarna i Värmland skapar en möjlighet för producenterna att få ut produkter på marknaden och i förlängningen att landsbygdsföretagen kan vara lönsamma.

Gårdarna i Värmland har varit igång under två år. Hur har ni utvecklats och vad har ni kvar att göra?

– Idag är det inte bara livsmedel utan även skinnprodukter och boende som vi förmedlar, men min vision är att vi ska kunna erbjuda mycket mer, framförallt ska vi knyta an fler gårdar. Nu är det tolv gårdar, men det är många fler på väg in.

– Samtidigt vill vi inte att det ska gå för fort. Vi vill verkligen kunna leverera detta. I dagsläget har jag en kylbil som jag kör själv och så är det ytterligare en kille som kör. Jag åker till Stockholm nästan varje onsdag och levererar till privatpersoner och restauranger. Vi släpper även av på vägen till Stockholm.

– Det finns en hel del att göra kvar. Fler producenter och kunder ska kunna mötas och som ett led i detta vill vi även utöka våra aktiviter. Då får konsumenterna bättre relationer till gårdarna och vet var produkterna kommer ifrån.

 

Ni har redan tagit emot en rad besök från kunder, vad visar ni då och vad gör Värmland specifikt som producent av livsmedel?

– Det stämmer, vi har bland annat haft Mathias Dahlgrens restauranger på Grand Hôtel i Stockholm hos oss med fem kockar, och visade då upp ett småskaligt slakteri; vi har visat upp Sveriges största företag inom svampplockning och låtit kockar träffa producenter inom de områden som är intressanta för dem.

– I Värmland har vi framförallt mycket bra beten, så det finns stora möjligheter att ha bra djurproduktion och gräsätande djur. Djuren växer upp långsammare på gräs och får på så sätt en naturlig uppfödning.

 

 

Hur snabbt kommer ni att växa framöver?

– Om ett år kommer hemsidan att vara fullt utbyggd och vi kommer att vara kanske tio gånger så många leverantörer. Detta är en plattform för Värmland, men det kan vara så att jag skapar fler plattformar för andra län. Det kan också vara någon som tar det som en franchise om två år.

– Jag vill verkligen att det ska vara bra kvalitet på allt. Det ska vara produkter som är ekologiskt odlade eller som i alla fall har producerats med en bra filosofi. Jag har ett certifieringsorgan som hjälper mig att säkerställa detta.