Det är inne att vara kreativ

Idag har vi många duktiga kreatörer, konstnärer, designers, youtubers och influensers i Sverige som älskar att skapa – oavsett om det handlar om kläder, content, videoklipp, bilder, foto eller föreställningar. En helt annan bransch som också måste vara kreativa nu i och med att den svenska spellagstiftningen förändrats, är spelbranschen. Spelbolagen måste nu tänka om vad det gäller att erbjuda bonusar och intressanta erbjudanden som håller sig inom lagen. För dig som vill läsa mer om detta hittar du en bra bonusguide här!

Arbeta med kreativa yrken

Arbetsmarknaden i Sverige idag ser inte riktigt ut som den gjorde för kanske 50 år sedan. Då skulle man inte sticka ut eller vara originell utan kanske helst vara tyst, rätta in sig i ledet och arbeta på någon trist industri eller på ett instängt kontor. Idag är det inte samma atmosfär som på den tiden och det finns nu yrken som du aldrig trodde skulle existera år 2019.

Vad är det då som lockar till dessa yrken, vilka är yrkena och inom vilka branscher har det skett störst förändring de senaste åren?

Det är väl ingen som har undgått den senaste tidens snabba digitala utveckling och stora intresse för sociala medier och content på internet i olika former och forum. Den här utvecklingen har lett till att nya jobb och helt nya yrken har växt fram. Många av dessa är så kallade kreativa yrken där du kanske jobbar med foto och bild, text, sociala kanaler, klipper youtube-klipp eller jobbar med events, produkter, lanseringar och liknande.

Dagens ungdomar har nu ett smörgåsbord av olika jobbmöjligheter och möjliga karriärer som ingen ens kunde tänka sig att det gick att överleva rent ekonomiskt på för bara några år sedan.

Att vara kreativ verkar helt enkelt vara inne just nu, och då talar vi om att vara kreativ på ditt jobb. Idag kan du till exempel arbeta som lägenhetsstylist inför lägenhetsvisningar, du kan klippa poddar som spelats in och som ska få en snygg helhet innan avsnitten läggs ut för allmänheten. Du kan jobba med foto och grafisk bild där du redigerar bilder eller arbeta med att sköta en känd persons sociala kanaler som kan innehålla allt från intressant text till vackra bilder och videosnuttar.

För dig som är intresserad av att jobba i mediebransch finns det alltså just nu många fler valmöjligheter än vad det fanns för bara några år sedan.

Vilka kreativa yrken är mest populära?

Att jobba med sociala medier och media generellt är något som är väldigt inne just år 2019. Många unga människor satsar heltid på att bli så kallade influencers som har som yrke att influera andra människor via sina sociala kanaler att till exempel köpa en viss produkt eller bara genom saker de säger och gör i sin vardag.

En influencer kan jobba både med text, bild och video och det finns egentligen inga satta gränser för vad en influenser måste göra förutom att hålla sin sociala kanaler uppdaterade för sina följare. En influencer, eller youtuber som det också kallas ibland, försörjer sig på olika samarbeten de gör med stora och små bolag. Deras jobb är då att marknadsföra produkten eller tjänsten i sina kanaler på ett trovärdigt sätt. Många ungdomar idag drömmer om att bli influencers och youtube-stjärnor men det är inte alla som lyckas. Hur man lyckas är svårt att sätta fingret på, det handlar troligen mycket om personlighet och att ofta uppdatera sina kanaler för att följarna inte ska tappa intresset.

Ett annat populärt yrke idag som fortfarande håller i trots att det finns så många andra sätt att nå sina följare på, är att vara bloggare. När du bloggar uttrycker du dig kreativt med text och bild och det är ingen som kan bestämma hur en blogg ska se ut och vad den ska innehålla, det gör bara du. För att tjäna pengar på din blogg behöver du samarbeta med plattformar och företag som sponsrar och gör marknadsföring på bloggen. Den kan handla om din vardag men det kan också vara en helt påhittad blogg med en fiktiv karaktär som inte existerar i verkligheten. Vi kan ta som exempel ”Blondinbella”, nu mer känd som Isabella Löwengrip, som faktiskt idag driver flera framgångsrika bolag tack vare sin start med en blogg som handlade om just Blondinbella. Men hon var endast en karaktär som Isabella hittade på – det handlar om att vara kreativ om du vill lyckas!

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!