Especto har fyllt två år och trots Norrköpingsbyråns ringa ålder har kundrelationerna hunnit bli många och starka.
– Det har gått snabbt, säger Ola Jakobsson, delägare på Especto.
Ni slog upp dörrarna den fjärde maj för två år sedan och har fått en, minst sagt, bra start.
– Ja, vi har gjort en bra resa från att vi startade till där vi är idag tillsammans med de kunder som har valt oss. Det är roligt att få arbeta med hela spannet av tjänster från det som företagen behöver till det som händer utanför med företagaren. Vi är till för företag och företagare och arbetar för att ge den absolut bästa rådgivningen, från ax till limpa.
Mathilda Flyxén och Ola Jakobsson
Ni hade en period då många kunder kom in samtidigt. Hur ser det ut med personal?
– Vi har växt under två års tid med nästan 100.000 kronor i omsättning per månad. Ett tag hamnade vi i en situation där vi fick ont om tid. Mathilda anslöt i augusti 2015 och sedan dess har vi fyllt på med en redovisningskonsult och en revisorsassistent. Från början var målet att vara tre medarbetare inom två år men nu är vi redan fyra varav jag och Mathilda är delägare. Målet är att bli mellan 5-8 personer. Det är viktigt för oss att alltid kunna upprätthålla en bra balans och bra service.
Följ det senaste från Especto på Facebook
Vilka ytterligare utmaningar finns med att växa så snabbt?
– Det är alltid en utmaning att växa eftersom det är vår tid vi säljer. Genom att anställa kan vi öka mängden tillgänglig tid. Eftersom tiden är vår kapacitet är den begränsad och vi satsade tidigt på att ha bra IT-verktyg och bra servrar som var klart överdimensionerade för vårt behov i början, men nu två år senare ser vi att det inte räcker till och måste investera ytterligare. För oss är det viktigt att investera i ledig kapacitet för när kunden har en problemställning som måste lösas så ska vi ha tid för kunden; det är det som är vår konkurrensfördel.
Som fullrevisionsbyrå slåss ni mot ”the big 4” och ett antal andra nationella byråer. Vad har er strategi varit för att ta kunder?
– Det våra kunder upplever är att vi tar hand om dem och kunderna känner sig sedda. Vi gör oss bäst i det personliga mötet och har tre ledord för alla kunder: enkelt, tydligt och transparent. Det ska vara enkelt att jobba med oss och vi använder oss av de hjälpmedel som krävs. Oberoendet är en hörnsten i vår verksamhet och då krävs det en tydlig kommunikation med kunderna.
– Vi är varken billigast eller dyrast men den personliga service vi ger gör att vi upplevs som prisvärda i förhållande till våra konkurrenter. I alla våra offerter som vi skickar ut har vi räknat med en viss mängd vardagsrådgivning och vi vill att kunderna kontaktar oss. Det gör att vi får löpande information om kundernas verksamhet och det blir därför mindre att hämta in efteråt. Vi får också möjlighet att reagera innan kunden har tagit ett beslut istället för efter vilket sparar både tid och pengar för både kunden och oss. Detta ingår i arvodet och kunderna vet om det.
De flesta av era kunder finns i Östergötland med Norrköping som nav men även i Småland, Göteborg och Stockholm. Blir det fler kontor i framtiden?
– Inom två, tre år hoppas jag på ett satellitkontor någonstans, gärna på Gotland. Att ha det på Gotland skulle ge mig möjlighet att vara där oftare, det var tjugo år sedan jag flyttade från ön.
Revisionsbyrån Especto AB startades av Ola Jakobson och drivs av Ola tillsammans med Mathilda Flyxén som båda tidigare hade framträdande roller på EY (Ernst & Young) i Norrköping och har sina rötter i familjeföretag.
Läs mer och boka en konsultation här