Svenskt ekofokus på en av världens största matmässor

Den svenska montern på Grüne Woche invigdes av ambassadör Per Thöresson, statssekreterare Dan Ericsson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin. Foto: Bernhard Ludewig/Jordbruksverket.

Under fredagen invigdes en av världens största mat- och lantbruksmässor – Internationale Grüne Woche i Berlin. På plats finns 20 svenska utställare i Jordbruksverkets monter som visar upp ett smörgåsbord av hållbara mat- och dryckesupplevelser. Syftet med deltagandet är att öka den svenska exporten av ekologiska livsmedel.

Mässan i Berlin lockar den matintresserade allmänheten – senaste upplagan 2020 drog runt 400 000 besökare – men också internationella beslutsfattare och nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen. Tillställningen är ett stort tillfälle att marknadsföra den svenska livsmedelsproduktionens mervärden: hög djurvälfärd, mindre klimatpåverkan och smittsäker hantering.

– De mervärden som svenska producenter står för blir allt viktigare för konsumenterna, inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför är det intressant att vara på plats på Grüne Woche och sprida kunskapen om vad Sverige som matland står för. Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter så potentialen är stor, säger Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin som var på plats vid invigningen tillsammans med bland andra ambassadören Per Thöresson och representanter för den svenska Regeringen.

I den svenska montern kan besökarna till och med den 29 januari provsmaka och handla allt ifrån kryddor, grillsåser, honung, älgburgare, tacos och kaviar. I dryckesväg finns exempelvis hantverksöl, läsk och kaffe. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller KRAV-märkning eller är sådana som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera. I mötet med konsumenterna får de svenska producenterna värdefulla erfarenheter och kontakter som kan hjälpa dem att starta eller utveckla sin exportverksamhet.

Ekologisk efterfrågan på den tyska marknaden

Det svenska budskapet på Grüne Woche om hållbar och innovativ livsmedelsproduktion med ekologiskt i fokus ligger bra i tiden. Efterfrågan på ekologiska produkter har vuxit med drygt 22 procent under 2020 och nästan 6 procent 2021 på den tyska marknaden.

En hållbar livsmedelsproduktion är också ett av de övergripande målen för Sveriges ordförandeskap i EU. Förbättrad djurvälfärd, hållbar användning av bekämpningsmedel och utvecklingen av bioekonomi är några av de frågor som kommer stå på dagordningen.

– Jag var glad och stolt över att inviga den svenska montern på Grüne Woche som erbjuder ett smakprov av våra hållbara svenska jordbruksprodukter och livsmedel som kännetecknas av hög djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning i djurproduktionen och jämförelsevis liten miljö- och klimatpåverkan, säger statssekreterare Dan Ericsson.

Utställare i den svenska montern på Internationale Grüne Woche:

  • Arvid Nordquist
  • Föreningen Sveriges Oberoende Bryggerier (Göteborgs Nya bryggeri, Gamla Enskede Bryggeri, Kornheddinge BryggeriKompani, Lundabryggeriet, Råå Bryggeri, Smögenbryggar’n, Wetterstadens Bryggeri)
  • Grinnemo Hallon och Honung
  • Mjödhamnen
  • Orkla Foods
  • Pomologik
  • Roots of Malmö
  • Sörgården Måla
  • Stockholms Bränneri
  • Swedish Bee Company
  • The Nordic Soda Company
  • Älgburgare i regi av Christoffer – Robins Mat AB
  • Österlenkryddor
  • Visit Trollhättan Vänersborg

Dela:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler artiklar