Den 7 februari 2022 sjösatte svenska Spelinspektionen en ny kampanj som går under namnet “Spel behöver regler”. Kampanjen är till för att förklara skillnaden mellan att spela om pengar hos spelbolag med svensk licens och spelbolag som är aktiva utanför den svenska marknaden.
Trygghet på en ständigt föränderlig marknad
Det är hänt näst intill ofattbart mycket på spelmarknaden under 2000-talet och den främsta anledningen till det beror på internet. På spelsajter online har vi sett tusen och åter tusentals spelare lockas med hjälp av lukrativa bonusar, och i år är casino med snabba uttag 2022 en trend som fortsätter från de senaste åren.
Utbredningen av spel om pengar på internet har inte enbart betytt en uppsjö av nya spelare och kreativa marknadsföringsmetoder – det har också tillkommit ett helt nytt regelverk. För att kanalisera svenskarnas spelande infördes exempelvis ett nytt licenssystem i slutet på 2010-talet. I praktiken innebär detta att spelbolag måste erhålla en licens för att få vara aktiva på den svenska marknaden.
En stor anledning till att licenssystemet infördes är för att skydda konsumenterna med hjälp av stödverktyg och lagar, så att de kan spela under tryggare former. Det är detta som Spelinpektionens nya kampanj fokuserar på.
Spel behöver regler – så fungerar kampanjen
Spelinspektionens nya kampanj finns på sociala medier och består huvudsakligen av tre kortfilmer på temat “Spel behöver regler”. I klippen, som har en skämtsam ton, får vi se människor hitta på egna regler när de spelar sällskapsspel eller utför sociala aktiviteter, som ett sätt att belysa hur snett det kan gå när regler inte efterföljs.
– Syftet är att informera allmänheten om att det finns ett val att göra, det mellan spelbolag som har svensk licens och spelbolag som inte har det. Målet är att allmänheten ska få ökad kunskap om fördelarna med att välja ett spelbolag med svensk licens, säger Spelinspektionens kommunikationschef på myndighetens hemsida.
I en av kortfilmerna kan vi se hur en bowlare går långt ut på banan för att lättare kunna få strike och vinna, i en annan googlar en person fram svaret under en frågesport och i den sista hittar en mormor på ord som inte finns när hon spelar Alfapet mot sitt barnbarn.
Kampanjfilmerna på sociala medier uppmanar till att hålla utkik efter Spelinspektionens logotyp och hänvisar också vidare till mer information och en längre video online, där Anders Lundin förklarar skillnaderna mellan att spela hos svensklicensierade spelbolag och icke-licensierade spelbolag.
Bland informationen som lyfts fram belyser Lundin saker som att spelbolag med svensk licens är skyldiga att följa svensk lag och att det finns risker med att spela hos andra spelbolag. I Sverige får du exempelvis ut hela vinstsumman, medan du på andra marknader kan bli skatteskyldig. Är du inte uppmärksam på detta finns risken att du omedvetet begår skattebrott.
En annan aspekt som uppmärksammas är att spelbolag med svensk licens är skyldiga att ta ansvar och skydda konsumenten om de ser att denna har spelproblem, eller befinner sig i riskzonen för att utveckla ett problematiskt spelbeteende.
Spelinspektionens nya kampanj är alltså till för att i första hand belysa fördelarna med att spela hos spelbolag med svensk licens, men också varna för vissa fallgropar som finns hos aktörerna utanför den svenska spelmarknaden.