Rekordomsättning för KICKS 2022

2022 var ett starkt år för KICKS, då preliminära siffror visar rekordomsättning på 4 miljarder samt att bolaget kommer göra sitt bästa resultat sedan 2016*. Det bekräftar att KICKS, genom de investeringar som gjorts de senaste åren, har lyckats försvara sin ledande position inom skönhet på den nordiska marknaden och fortsätter att växa med närmare 10% för det andra året i rad. Stort fokus har varit att konstant vidareutveckla bolagets omnikanalserbjudande, stärka kundupplevelsen och ta servicen till nästa nivå. Dessutom har kundklubben haft en stark tillväxt och har idag över tre miljoner medlemmar.

”Det är väldigt glädjande att vi även i år levererar ett starkt resultat med en rekordomsättning. Det visar att våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler för en mer enhetlig, personlig och inspirerande köpupplevelse fortsätter att ge resultat, satsningar som också går helt i linje med bolagets omnikanalsstrategi för en sömlös kundresa. Detta i kombination med att vår populära kundklubb under året har nått nya höjder, där vi för första gången har över tre miljoner medlemmar”, säger Freddy Sobin, VD på KICKS Group.

Strategiska omnikanalssatsningar
Inom det digitala området har KICKS investerat stort, satsningar som bolaget har prisats för även under 2022. En strategisk omnikanalssatsning för att integrera och skapa en ännu närmare relation till sina kunder är KICKS community; KICKS Beauty Talks, som på kort tid blivit en populär skönhetsdestination. KICKS har också gjort betydande investeringar inom personalisering och konvertingsoptimering för en mer relevant och skräddarsydd köpupplevelse, kommunikation och service. Vidare har bolaget introducerat banbrytande digitala verktyg, för både AI-driven hudvårdsanalys och makeuprekommendationer med stöd av Augemented Reality. Allt för att erbjuda en ännu mer personlig och guidande kundupplevelse oavsett kanal.

För en bättre och smidigare kundresa har KICKS under 2022 även lanserat en ny leveransmetod i samtliga butiker, nämligen click express, där man kombinerar online-shopping med expressleverans, och upplevelsen av ett butiksbesök.

KICKS butiker visar också på en stark tillväxt, där fokus har varit att utveckla den fysiska butiken parallellt som man har förfinat butiksnätet genom ett flertal relokeringar och konceptuppgraderingar. En viktig butiksfokuserad satsning under året är att KICKS rullat ut ett nytt servicekoncept med skönhetsbehandlingar; Treat by KICKS, i 90 butiker i Norden. För ett förstärkt fysiskt kundmöte och än mer personaliserad rådgivning i butik har KICKS därutöver lanserat ett digitalt säljverktyg, Digital Sales Assistant (DiSA) som butikspersonalen har som stöd i kundsamtalet.

Etablering av KICKS Group
I oktober 2022 kommunicerades samgåendet mellan KICKS och Skincity, och därmed formeringen av KICKS Group. Sammanslagningen innebär att bolagen kan dra nytta av såväl varandras kompetenser, kund- och marknadsinsikter som att gemensamt accelerera investeringar inom bland annat tech och logistik, och tillsammans blir KICKS Group Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden. Etableringen av KICKS Group har nu genomförts då det formella förvärvet av Skincity genomfördes per den 1 januari.

I februari tillträder Hanna Graflund Sleyman som ny vd på KICKS Group. Hon ersätter Freddy Sobin som under våren tillträder som vd för XXL.

*Preliminärt resultat, ej fullt reviderat eller fastställt av styrelsen.

 


Annons

Dela:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler artiklar