Går du i författardrömmar men är dåligt insatt i hur bokmarknaden fungerar? Har du nyss gett ut en bok men inte fått den respons du tycker att den förtjänar? Pia F Davidson är författaren som gått den långa vägen och trampat i de vanligaste författarfällorna. Idag har hon gett ut två kritikerrosade böcker, har en tredje på gång och sitter som ordförande i det populära nätverket Stockholmsförfattarna.
Pia F Davidson har gett ut böckerna ”Så tuktas en svinpäls” och ”I likets vänkrets”. I augusti kommer sista delen i hennes trilogi, ”Vänner i nöd – vänner i död” ut på Ordberoende Förlag. Läsarna får ännu en gång stifta bekantskap med trion Veera, Miriam och Erika, och följa kampen mot svinpälsarna i deras liv. Den första boken är även utgiven i USA under namnet ”The Taming of the Swine”.
– Mina böcker handlar om vänskapens kraft och vad den kan åstadkomma. Jag skriver också om vanliga kvinnor och män. Personer som själva tar hand om livets svinpälsar för att de vet att om någon myndighet ska göra det – blir det bara halvdant om ens något. Att till exempel behöva byta identitet för att man är förföljd av identifierade personer, är enligt mina karaktärer, uppåt väggarna galet och inget acceptabelt alternativ. Humorn är väldigt viktig för mig, med den kan man rota runt i tunga ämnen utan att bli begravd av dem. Ljuset finns alltid där även om man just då, när man befinner sig på botten inte själv kan se det – det är då man ska be om hjälp från sina vänner.
För Pia Davidson har författardrömmen alltid funnits, men det är under de senaste sex åren som hon kunnat satsa helhjärtat på bokskrivandet. Innan dess hade hon arbetat i livsmedelsbranschen i 34 år med allt från chark och grönsaker, till personalplanering och ekonomi.
Kort efter det att Pias första bok, ”Så tuktas en svinpäls” kommit ut 2013, insåg hon att om boken skulle spridas var det till största delen upp till henne själv. Så här säger Pia:
– Visserligen sålde förlaget in till bokhandlare men en del av de böckerna kom tillbaka när det var returdags i januari. Efter första julen dör således boken (jo, precis som med grisen). Dessutom – om man är okänd och inte kommer ut på ett stort förlag hamnar ens böcker i den mörkaste hörnan, längst ner och med ryggen utåt i bokhandeln. Kunden måste alltså veta att de vill ha just den boken och sedan fråga efter den. Redan här förstår man ju att det är en in i häcklefjället uppförsbacke man har att bestiga som författare. Under min vandring i den där uppförsbacken har jag lärt mig av det jag gjort rätt och av mina misstag.
Pia F Davidson är även ordförande i det populära nätverket Stockholmsförfattarna som arbetar för att underlätta mötet mellan författare och läsare. Här följer några av Pias tips till alla som just släppt en bok:
Sex tips som sätter fart på din författarkarriär?
Har du författardrömmar? Har du nyss gett ut en bok men inte fått den respons du tycker att den förtjänar?
1. Sätt upp klara mål/syften för din produkt (bok).
2. Fastställ din marknad/målgrupp och bearbeta den.
3. Var samarbetsvillig och lyhörd när du arbetar med redaktörer, förlag och testläsare.
4. Var aktiv med marknadsföring på Facebook och hemsidor samt ha kontakt med butiker, bibliotek och läsare.
5. Samarbeta med andra författare och ställ ut på mässor, marknader och butiker.
6. Se till att övervinna dina rädslor och fördomar för att inte uppfattas som tillräckligt ”kulturell”. Den försvinnande lilla delen av potentiella läsare som tycker att du och din bok inte duger för att ni marknadsförs/säljs på ICA eller på en marknad kan du leva utan. Om dina läsare går på marknad, då ska du också finnas där. Ju fler ställen du och dina böcker syns på desto mer sprids ditt författarskap.
Slutligen några ord, från Pia F Davidson, som du kan ta med dig på din författarresa:
– Ingen kommer att ropa ”äntligen!”, när boken kommer ut. Teve kommer inte att ringa för att boka in dig till ett debattprogram och ingen tidning kommer att tjata för att få göra en intervju eller recensera din bok. Biblioteken och bokhandlarna kommer inte att kasta sig på datorn för att beställa boken. Inte kommer heller förlaget att slå knut på sig för att marknadsföra din bok. Så … ska det bli något sålt, är det upp till dig, ska det bli några artiklar är det upp till dig och ska det bli några recensioner är det också upp till dig. Om ovanstående inte stämmer in på dig och din bok tillhör du en försvinnande liten minoritet. Gör då vågen, pussa fru Fortuna på pannan och förvalta pundet väl, du kommer att behöva det till nästa bok. För oss andra är det som sagt bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.
– Slutligen, det finns alltid folk som är anhängare av devisen ”du ska inte tro att du är något”, de har FEL. Du är en person som har lyckats ge ut en bok och därmed infriat en dröm och det är stort. Lycka till!
Pia F Davidson pratar gärna om hur hon har burit mig åt för att hålla sin gris … svinpäls i liv efter tre jular. Det gör hon bland annat i Stockholmsförfattarnas monter B08:29 på Bokmässan i Göteborg (28/9 – 1/10).
Fler råd och tips på Pias hemsida: www.piafdavidson.se