En kopp java i gangsterfilm-miljö eller en sallad bland handbojor och ananas? Kaffekedjan Redfellas gör sig redo för expansion och ska nu nå ut till fler som söker en maffigare kaféupplevelse.
Häng med på resan som tar sin början 8 november – då Redfellas startar sin crowdfunding-kampanj.
Redfellas öppnade sitt första kafé i Malmö 2008 och är idag verksamma på nio platser runt om i Sverige. Nu tar företaget sats för att nå ut till resten av landet – och på sikt ut i världen. Patrik Westbergen, delägare på Redfellas, ser enorm potential hos den hälsomedvetna kaffekedjan, som leder tankarna till gangsterfilms-världen.
– Idag har vi kaféer i Malmö, Stockholm, Skövde, Helsingborg, Karlstad och Västerås – och är på gång även i Göteborg och Borås. Jag fastnade för det häftiga konceptet som skiljer sig mycket från andra kaffekedjor, och där satsningen på nyttig och mer hälsosam mat är central. Vi vill att Redfellas ska vara en social mötesplats för alla och håller nu på att starta upp tio nya kaféer runt om i landet. På sikt ska vi nå ut ännu längre och även utanför Sveriges gränser.
Ni marknadsför er som ”en kaffekedja som baserats på gangsterfilm”. Berätta mer om vad detta innebär.
– Namnet Redfellas är hämtat från filmen ”Goodfellas”, och tanken är att våra kaféer ska ha en mörkare miljö och skapa en cool känsla av lite äldre gangsterfilm-miljö. Vi blandar svensk fikatradition, italiensk kaffekultur och amerikanska bakverk med nyttig och hälsosam mat. Bästa sättet att uppleva vårt unika koncept är genom ett besök på något av våra kaféer.
Berätta mer om den mat ni serverar på Redfellas.
– Vår mat görs på plats, och on demand. Vi har stort fokus på att all vår mat ska hålla hög kvalitet och därför får den gärna vara lite dyrare än på andra ställen.
– Vi får mycket beröm för våra surdegsmackor, sallader och pizzor. Och minst lika många lovord för våra färskpressade juicer, smoothies och vårt kaffe. Den som vill läsa mer om vår meny kan titta in på vår hemsida.
I början av november inleder ni en crowdfunding-kampanj. Vad vill ni uppnå med den?
– Ja, 8 november sätter kampanjen igång. Vi söker inte enbart en partner, utan vill istället nå ut till den stora massan. Alla ska kunna vara delägare i ett kafé och därmed på olika sätt hjälpa till under resans gång. Vårt mål är att vi ska bli minst 3000 nya delägare och tillsammans investera 20 miljoner kronor. På det sättet kan vi skapa Sveriges nästa mötesplats, i våra 20 största städer.
– Varje person, eller investerare, når idag ut till cirka 800 personer via sina sociala medier och olika nätverk. Föreställ dig då den effekt, och genomslagskraft, som många delägare på Redfellas kan ge!
Vad får de som investerar i Redfellas?
– De får följa med på vår resa och naturligtvis ta del av den avkastning som vi får. Vi kommer snabbt att gå mot 50 kaféer i Sverige, och här har alla chansen att vara med och få sin del. Jag hör ofta människor säga att de inte har råd att vara med i ett investeringsprojekt, men det fina med crowdfunding och mikroinvestering är att alla faktiskt kan vara med. Tillsammans kan många småinvesterare göra storverk!
Redfellas erbjuder även investerarna sin beskärda del av det svarta guldet?
– Ja, den som investerar 1000 kronor får också kaffe till ett värde av 1000 kronor. Det blir många koppar det…
Den som vill läsa mer om Redfellas och deras crowdfunding-kampanj kan göra det på deras hemsida. På Youtube kan man också ta del av den film, ”An offer you can´t refuse”, som närmare presenterar Redfellas koncept.
… Och för alla kaffesugna. Mellan 6:e och 13:e november kan du köpa bryggkaffe för endast tio kronor på Redfellas samtliga kaféer runt om i landet. Förutsatt att du uppger kampanjkoden ”BÄTTRE NYHETER” vid kassan. Trevlig fikastund!
Här kan du följa Redfellas och ta del av deras erbjudanden: