Maria Åkerberg: ”senaste tio åren i medvind”

Hudvårdsmärket MARIA ÅKERBERG fortsätter att utmana den konventionella hudvården. Sedan starten har ägaren Maria Åkerberg lyckats med något som är få företagare förunnat – att leverera produkter som kunderna inte visste fanns.
– Många har bara använt produkter med syntetiska råvaror och då blir det ingen näring för huden, säger Maria Åkerberg.

Ni har fått ett enormt genomslag och samtidigt givit den konventionella hudvården en match med ekologiska kvalitetsprodukter. Vilka når ni ut till och vad upplever de?

– Vi är inte bara för hudvårdsnördar med jättestort hudvårdsintresse; många kunder är män som exempelvis vill ha en bra fotkräm och en rakkräm som mjukar upp skäggväxten som om de stått en timme i duschen. Till våra riktiga hudvårdsnördar har vi utvecklat särskilda koncept där de kan kombinera produkterna. Sedan har vi en stor målgrupp bland människor med sjukdomar där en hudrutin är extra viktigt.

– Folk som provat våra produkter upplever stor skillnad och de får ett resultat som de inte fått förut. Vi lägger kraften på innehållet och vi gör bra saker i rena enkla förpackningar utan att slå oss för bröstet.

Maria Åkerberg

Vilka är svårigheterna med att inte använda syntetiska råvaror?

– När det gäller naturlig makeup så har det i vissa fall varit svårare att prestera, men vi ser till att hitta lösningar. Det gäller att prova sig fram och idag säljer vi vår makeup till Dramaten och TV4; de är jättenöjda och fortsätter att handla. Har någon provat ekologiska produkter för massor av år sedan och inte fått önskat resultat borde de testa våra produkter.

Hur tas naturlig hudvård emot idag?

– De senaste tio åren har det varit medvind. De tio första åren var tyngre, då var folk skeptiska och tyckte att naturlig hudvård kändes konstigt. Men när de provat ville de inte gå tillbaka till mineraloljor och silikon.

– Idag är folk så medvetna vad det gäller exempelvis mat och fler är kritiska till vad de konsumerar. På grund av kravet på innehållsförteckning på smink så ser fler människor, utan att behöva vara kemister, vad sminket innehåller. Det som är bra för huden och är också bra för naturen och ju mer folk ifrågasätter desto mer gynnar det oss.

Era produkter hade förmodligen inte funnits om du inte bytt bana i livet. Berätta.

– För en massa år sedan, i början av 90 talet, jobbade jag som byggnadsingenjör och blev av med jobbet. När jag kom till arbetsförmedlingen fanns inga jobb att söka och det var inte som det är nu att man blir tvingad till att söka jobb. De frågade vad man ville göra i livet och jag tänkte att jag ville starta salong.

– Men med min bakgrund som ingenjör ville jag se resultat med produkterna och jag ville veta varför något hade effekt. Jag ville göra analyser och förbättringar och jag märkte att jag skiljde mig från andra som läste till hudterapeut. Så istället för att starta salong dammade jag av massa recept och började experimentera – det har varit jättestort för mig att labba med olika recept.

– 1995 kunde jag sätta de första produkterna på den svenska marknaden och sedan dess har det blivit ett täckande sortiment.

Vem är ansvarig för produktutvecklingen idag?

– Jag är fortfarande ansvarig, men från att ha gjort allt har jag numera två killar på labbet i Frillesås som hjälper mig att göra prover på produkterna. Vi har tillverkningen där och samarbetar med duktiga odlare.

Vad ska man prova i ert sortiment för att få en kick-start med sin hudvård?

– Ska man prova det senaste så är det vår Pure Cell Treatment. Idag har vi kommit så långt att vi producerar levande stamceller till behandlingar. Vi har levande stamceller från exempelvis rosenrot som är förpackade i fryspåsar och måste måste lagras i kyla. De är odlade i Sverige och behandlingarna görs enbart på spa eller på salong.

– Nu när det är sommar så ska man också testa man After Sun Lotion och vår storsäljande Foot Cream.

Era återförsäljare har ofta stor kunskap om era produkter. Hur kommer det sig?

– Alla våra återförsäljare har gått våra utbildningar och de tycker att det är spännande att få ta del av det vi kan här. De flesta utbildningar hålls här på kontoret men vi reser också ut och håller utbildningar för våra återförsäljare.

 

När svenska folket fick rösta fram sin favorit bland hudvårdsprodukter vann MARIA ÅKERBERGS Eye Cream. MARIA ÅKERBERG säljer idag till ett tiotal länder med Sverige som främsta marknad. Produkterna säljs enbart via återförsäljare som gått MARIA ÅKERBERGS utbildningar.

 

Läs om tio egenskaper hos MARIA ÅKERBERGS produkter

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!