Är du inte längre förälskad i ditt hem? Lisen Bergström är inredare, stylist och feng shui-konsult. Här delar hon med sig av tips för hur du skapar harmoni i hemmet.
Som Feng shui-konsult och inredare har du kunskap om hur vi skapar miljöer för bättre mående. Vad är vanliga misstag, problem och fel i många hem?
– Du ska bli på gott humör när du kommer hem och hallen är ett område som skapar irritation för många. Och har du en öppen planlösning är det viktigt att bygga in smart förvaring. Men också att rensa bland sina prylar. Det är heller inte ovanligt att kunder haft lite svårt att välja stil och har plockat från olika och då blir det lätt ett rörigt intryck. Går man på till exempel IKEA som byggt upp hela miljöer kan det också vara svårt att faktiskt se vad som passar in i det egna hemmet och det gäller att ha en plan.
Vad har Feng shui betytt för ditt sätt att inreda?
– Feng shui har givit ytterligare en dimension i mitt arbete och samtidigt blivit en bekräftelse på vad jag har känt intuitivt. Huvuddraget i feng shui ligger helt i linje med det jag lärt mig när jag pluggat inredning, det är bara olika begrepp och förklaringar. Feng shui handlar om att med små medel åstadkomma förändringar som gör skillnad i ett rum, och för oss som vistas där.
– Feng shui går att likna vid en lök som kan skalas skikt för skikt och börjar med det du ser på ytan. När du kliver in i din hall ska den som jag nämnde göra dig positiv, glad eller lugn och inte irriterad på skorna som dräller. Balans kan du åstadkomma genom att arbeta med motsatser mellan till exempel det ljusa och mörka, det höga och det låga, det runda och det raka. Ett enkelt exempel kan vara att inte ha en rund matta under ett runt bord utan se till att olika former balanseras.
Du har ett antal kunder i Stockholmsområdet och även utomlands. Vad hoppas du få arbeta med inom den närmsta framtiden?
– Det är roligt att få förtroendet att hjälpa nya kunder med att skapa de hem de inte riktigt visste att de drömde om. Så jag hoppas på fler spännande inredningsuppdrag – både privat och för företag. Jag vill också göra fler trädgårdsprojekt och hjälpa kunder skapa plats för vila, aktivitet och kreativitet. Jag planerar också att åka ner och hålla en inspirationskväll i Bonn där jag har en kund och där det finns många expats som behöver hjälp med sina hem. Husen som de i regel hyr för några år har hög standard men det kan vara svårt att få till en personlig känsla.
Hur gör du för att ta hänsyn till kundens önskemål?
– Det är viktigt att jag inte kommer hem till någon som en domare. Men jag skulle säga att jag är bra på är att lyssna och förstå vad det är som skiljer mellan nuläge och önskat läge, att se vad som behöver förändras och jag är bra på att hitta nycklarna till hur hemmet blir trivsamt för kunden. Ett trivsamt hem handlar inte om att inreda med den senaste trenden utan istället handlar det om att skapa en långsiktighet och en inredning som speglar de som bor, lever och verkar i miljön. Det gör jag genom att lära känna kunden, förstå kundens behov och sedan skapa harmoni i färgsättning, form och material.
– En av de första sakerna jag hjälpte en kund med var att hitta färgsättning, möblering och gardiner till ett vardagsrum. Hon hade letat länge på egen hand efter rätt matta. Hon hade köpt hem matta efter matta och lämnat åter och var så less på att hon inte förstod vad det var hon ville ha. Jag minns så väl att hon sa att hon bara ville ha svart, vitt och limegrönt. För att mjuka upp färgsättningen lyckades jag få henne att våga sig på dämpade bruna och beige toner och steg för steg kunde vi sedan mildra det limegröna och svarta och bygga på med en mer lugn och sober färgskala som stämmer väldigt fint med hennes personlighet. Den kunden har sedan vid flytt valt att ta in mig i processen direkt.
Är det dyrt att ta hjälp av en inredare?
– Det är välinvesterade pengar och det är i längden dyrare att välja fel och att köpa fel. Det gör också stor skillnad att ta in en inredare, se bara på inredningsprogrammen. Det minsta jag debiterar är två timmar och då kan det handla om att hjälpa kunden med en analys av hur de kan gå vidare på egen hand, de får en kick och kanske bekräftelse på att de är på rätt spår. Jag arbetar med att hjälpa kunder med mindre projekt som hjälp med ett eller flera rum, men också med mer omfattande projekt som löper under lång tid men vi tittar alltid tillsammans på budget och på vad de behöver hjälp med.
– Nuförtiden finns många digitala hjälpmedel. När vi kommit en bit i ett projekt är hjälpmedel som Pinterest ett enkelt och smart verktyg som fungerar otroligt bra tillsammans med kunder. Jag lägger upp gemensamma mappar där vi liksom hjälper projektet framåt. Där kan jag dels fånga upp vad kunden menar och jag kan förmedla hur jag tänker via bilder, exempelvis hur jag tänker mig att gardinerna skulle kunna se ut.
Lisen Bergström driver INUTI och arbetar nära flera leverantörer, hantverkare och sömmerskor. Kunderna finns främst i Stockholmsområdet. Lisen hjälper dig planera, möblera och färgsätta. Och hon hjälper dig med detaljer som mattor, gardiner och belysning.