Sponsrat inlägg
En länge omdiskuterad fråga i konstkretsar är huruvida spel kan klassas som konst. Motståndare hävdar att spel inte kan betraktas som konstverk för att åskådarna, det vill säga spelarna, inte hinner uppfatta konstverket – de är för upptagna med att spela. Andra hävdar att vissa spel absolut kan betraktas som konstverk, och inte bara det. De hävdar att ett spel har potential att vara det ultimata konstverket. Det kan nämligen förena bild och musik med en levande berättelse som spelaren är med och formar. Spelen kan hittas i alla kategorier och likt målningar kan de väcka känslor och få betraktare att häpna.
Spelautomater i otaliga teman
Det räcker med att besöka ett online casino på nätet för att se hur många olika typer av spel det finns att välja mellan. Det finns en blandning av kortspel, bordsspel, live casino och slots. Samtliga spel är tillgängliga i mobilen och på datorn och kan nås via inloggning med ett BankID. Slots, eller spelautomater, är ett av de spel där speltillverkare har fria tyglar när det kommer till tema, stil och utseende. En spelautomat har i grund och botten en enkel konstruktion. Den består av en spelplan med minst tre hjul med minst tre rader. Ett RNG-program, eller en slumpgenerator, ser till att hjulen alltid stannar slumpmässigt när de har snurrats i gång. Spelaren vinner när ett antal lika symboler dyker upp i rätt följd.
Den här enkla konstruktionen öppnar upp dörrarna för speltillverkarnas designteam. Nästan alla spelautomater tilldelas ett tema. Detta kan till exempel vara äventyr, film, rymden eller mytologi. När temat är valt kommer spelets alla aspekter att kretsa kring det. Ett spel som Divine Fortune, vars tema är grekisk mytologi, har en bakgrund, spelplan och symboler som bygger på estetiken förknippad med grekisk konsthistoria och dess gudasagor. Bakgrundsmusiken är komponerad för att bygga upp stämningen och den förstärker temat med pampiga toner som för spelarens tankar till Olympos. Samma sak gäller för spelautomater med andra teman. Rise of the Pharahos har hämtat sitt tema från forntida egyptiska berättelser. Wild Saloon har ett västerntema och Holy Mackerel! Fishy Business har ett fisketema.
En faktor som talar för att spel som spelautomater kan klassas som konstverk och platsa bland konstnyheterna är att inga två spelautomater är den andra lik. Varje designteam kan välja sin stil. Symbolerna och bakgrunden kan vara realistiska, futuristiska, tecknade, i färg, svartvitt, ha rörlig inslag eller vara stillbilder. Valet av stil och estetik är ofta förknippat med temat. En spelautomat med temat Egypten kan ha bokstäver i ett typsnitt som påminner om hieroglyfer. En slot med flower power-tema kan ha sina bokstäver i ett bubbligt och färgglatt typsnitt. Varje aspekt av en spelautomat är genomtänkt. Det förstärker det visuella intrycket och bidrar till spelglädje.
TV-spel hyllat för sin art design
Den som endast tänker på actionspel när man pratar om spel som konst kan ha svårt att se den konstnärliga aspekten. Samtidigt är det inte actionfilmerna man tänker på när man pratar om filmkonst, och i den frågan är diskussionen inte lika tudelad. Likt spelautomater finns det mängder med tv- och datorspel i olika genrer och teman. Det som gör att vissa spel kan klassas som konstverk är blandningen av deras visuella inslag, ljudet, djupet och rörelsemekaniken.
Det finns flera tv-spel som har hyllats för sin slående grafik och sina storslagna miljöer. Ett som ofta nämns är Ori and the Will of the Wisps, som kom 2020. Det här spelet är uppföljaren till Ori and the Blind Forest från 2015 och är utvecklat av Moon Studios. Spelet nominerades och vann flertalet utmärkelser både året det släpptes och åren efter. Det vann fem priser under National Academy of Video Game Trade Reviewers 2020, bland annat för ”Outstanding Art Direction” och ”Outstanding Original Light Mix Score”.
Det finns flera anledningarna till att Ori and the Will of the Wisps kan kallas för ett konstverk. Spelet utspelar sig i en fantasivärld med en stor skog som spelaren ska utforska. Det är en storslagen färgexplosion och omgivningarna växlar mellan mörkt och ljust när dagar och nätter byter om varandra. Dessutom skiftar årstiderna, vilket ger skogen ett levande utseende. Spelkonstnärerna har skapat ett djup med skuggor och ljusstrimmor som sipprar in mellan träden. Färgerna och dess nyanser förtrollar tittaren som vill fortsätta att utforska omgivningarna. Tillsammans med spelets soundtrack har man lyckats skapa en stämning som är välkomnande men spännande. Den är mysig men tankeväckande. Mekaniken i plattformsäventyret, som spelas på Xbox eller Nintendo Switch, smälter samman med den visuella miljön. Karaktärerna sticker inte ut från miljön utan blir en del av den. Rörelserna flyter följsamt över skärmen och det ger intryck av att vara en levande målning.
Konst möter kortspel
Det är inte bara digitala spel som kan klassas som konst. Även fysiska kortspel kan diskuteras vara konstverk. Kortspel är ett bred kategori. Det kan röra sig om spel som spelas med en traditionell kortlek, såsom blackjack, poker eller Finns i sjön. Den här typen av kortlek finns i olika teman och utseenden, trots att den alltid består av 52 kort indelade i fyra valörer. Öbergs kortlekar är några av de mest kända i Sverige. Deras design har uppnått kultstatus och det har uppstått protester när företaget har försökt att uppdatera den. Det har hävdats att det är ett konstverk som inte får ändras.
Andra typer av kortspel har sina egna unika kort, såsom Uno, Gloom och Boss Monster. Gloom är ett kortspel vars estetik passar med spelets namn. Korten är gotiska och både figurer- och instruktionskorten för tankarna till Tim Burtons film Corpse Bride. Spelet är samtidigt skämtsamt ”mörkt” och ”glåmigt”, vilket bjuder in till skratt. Eftersom det inte finns någon musik till fysiska kortspel är det endast bilderna som ska få spelarna i stämning. Några har kanske lättare att klassa dessa spel som konstverk, eftersom de likt traditionella målningar är fysiska stillbilder.
Diskussionen om huruvida spel är konst kan pågå hur länge som helst. Det går däremot inte att förneka att spelens visuella inslag tillsammans med eventuella ljud, rörelser och berättelser kan trollbinda spelare. De väcker känslor och tankar. De inspirerar spelare till att spela vidare, eller varför inte till att skapa sina egna verk – precis som målningar, skulpturer, musikstycken och film kan.