Jasmine Lundqvist har varit chef på EF och L´oreal. Hon vet vikten av att tro på sig själv och att fånga sina förutsättningar
– Kvinnor kan, det är viktigt att berätta det för tjejer, säger Jasmine Lundqvist.
Berätta om din uppväxt och dina tidiga steg i karriären.
– Jag föddes i Iran och var på flykt med min familj i fem år innan vi kom till Sverige. Vi hade en ganska speciell flyktväg innan vi kom hit; vi bodde tre år i Ryssland, ett år i Afghanistan och ett år i Indien. När jag och min syster började skolan i Västerås satte våra föräldrar oss i privatskola.
– Våra föräldrar lät oss utvecklas och upptäcka världen. Pappa är superfeminst och det var viktigt att hans flickor skulle få samma möjligheter som vilka män som helst – vi skulle inte bära slöja eller bli bortgifta. Vi har aldrig haft en könsdiskussion hemma, det har varit en självklarhet att vi ska ha samma möjligheter. När jag gick ut i gymnasiet sa min pappa att ”ni ska ut i världen – ni ska inte stanna i Västerås”. Jag vet inte om han menade riktigt i den omfattningen som det blev!
– Sedan banade min syster väg för mig genom att hon gick på Handelshögskolan i Stockholm. Hon var en inspiration för mig och jag valde att utbilda mig på civilekonomiprogrammet på SU, jag fick ett Internship på Oriflame och ett uppdrag att göra ett researchprojekt i Iran.
Du har rest till över 40 länder i arbetet. Hur kommer det sig att du rest så mycket?
– Efter mitt Internship tog jag ett erbjudande att bli regionchef för Nya Marknader på EF. Jag blev kvar där i två och ett halvt år och min uppgift var att öppna upp och möjliggöra försäljning på nya marknader. Det innebar att jag skickades till bland annat Georgien, Nigeria och även Pakistan. Det var platser som var väldigt långt ifrån den svenska verkligheten.
– Ofta tog det ett tag innan de förstod att det var jag: en ung kvinna, som var där för att hjälpa dem. I Pakistan var jag ensam kvinna i varje mötesrum. De som tog emot var ofta ganska provocerade till en början, men när de märkte att jag hjälpte dem började vi bygga bra relationer tillsammans. I Nigeria varnade de mycket för kidnappningar och i Pakistan var det flera skjutningar och vårt hotell bombades, men det var mitt jobb att vara där.
– Jag har stegvis utmanat mig själv. Först åker man till Indien och ser att det inte är så farligt. Då växer självförtroendet.
Var dina föräldrar fortfarande lika glada?
– Jag var stationerad i Zürich så mina föräldrar var inte jätteinsatta i alla mina resor. De visste nog inte riktigt. Jag var ung och gjorde det jag skulle; idag är jag tacksam över att jag tog mig an resorna och placerade mig i alla möjliga situationer. Det gjorde världen mindre och samtidigt mer tillgänglig för mig.
Varför flyttade du hem till Sverige och vad fick dig att gå från chefsroll till entreprenör?
– Det var efter att jag träffade min man som vi bestämde att vi skulle flytta till Sverige. Jag blev regionchef för L’oreal luxury division och började jobba med deras Travel Retail.
– Jag fann ro när jag fick barn, de saktar ner dig och ger kärlek. Samtidigt fanns en längtan efter nya utmaningar. Jag fick höra från min kompis Anna som tagit fram en helt ny produkt inom kosmetika. Efter mina år i kosmetikbranschen visste jag om konkurrensen, samtidigt såg jag något helt unikt i produkten.
– När vi visade upp produkten fick den mycket uppmärksamhet och vi fick höra att vi satt på en guldgruva – det fick mig att att känna att jag ville satsa och gå hela vägen med detta.
Berätta om bakgrunden till produkten.
– Anna hade arbetat med makeup på filminspelningar i Hollywood i sjutton år. Trots det kände hon att hon saknade en extremt hållbar foundation som skådespelare skulle kunna bära under de långa arbetspassen. Hon experimenterade i flera år och hittade slutligen en kemist i USA som kunde hjälpa till att få till de rätta egenskaperna – tillsammans tog de fram en produkt som Anna sedan började använda i jobbet med fantastiskt resultat.
– Produkten har extremt bra täckegenskaper och är samtidigt otroligt tunn. Den är som ett second skinn och kan täcka över en tatuering eller bristningar på benen, den är helt vattenfast och du kan sola eller bada i flera dagar i streck utan att den försvinner. För att ta bort produkten används en oljebaserad remover, vilket även gör att du kan tvätta av smink som ligger ovanpå.
– Nästa steg var att utveckla företaget och Carl som varit i tech-branchen i många år och jobbat internationellt, bland annat i Saudiarabien, gick in och stöttade ekonomiskt och med rådgivning. För min egen del blev det en chans att kunna jobba med något eget efter att ha arbetat i flera år med att expandera bolag som inte var mina.
Hur långt har ni kommit idag?
– Jag anmälde oss till Wistrand Start Up Star 2017 där vår fysiska produkt konkurrerade med appar och tech-bolag. Vi kom tvåa och efter det har vi träffat investerare på rullande band. Jag tror att vi kommer att vara ute i butik inom ett år, samtidigt återstår en del utveckling, bland annat med att ta fram fler pigmentnära färger.
– Sverige är vår testmarknad medan volymerna finns i USA, Mellanöstern och andra delar av Europa. Vi håller på och rebrandar vår image och det kommer vara mycket fokus på digital medier.
Hur kommer dina erfarenheter att hjälpa dig som entreprenör?
– Utöver de skills som man får från att arbeta med stora företag är det framförallt inställningen. Efter att nästan alltid ha varit på väg till ett nytt land känns inte längre världen så stor. Det ger en otroligt stor kulturell förståelse och jag har fått se hur svårt det är att vara kvinna i många länder. Att få se hur människor ej har möjlighet att studera ger insikt.
– Idag har jag hunnit landa i Sverige, jag arbetar på mina kontakter och tycker att Sverige är ett fantastiskt entreprenörsland. Vi får väldigt mycket stöd och möjligheter. Även jämfört med länder som Schweiz märker jag att vi är mycket mer framåt i Sverige. Jämställdhetsarbetet har givit resultat men självklart finns det mycket att göra.
Vad är viktigt för kvinnliga entreprenörer i Sverige idag?
– Kvinnor kan och det viktigaste är att våga tro på sig själv. Jag själv har kämpat, fångat mina förutsättningar och vågat söka mig till de tuffa internship-programmen utomlands.
– Som tonåring läste jag Simone de Beauvoirs Det andra könet. Jag var besatt av boken och förstod att kvinnor alltid haft viljan men blivit hämmade av de sociala normerna. Därför kan jag idag också tycka att vi gått tillbaka i tiden. Det är för mycket Instagram och tid som läggs på extrema ideal; utseende kan inte vara vårt huvudsyfte morgon till kväll. Men jag vet inte heller om det är en tillbakagång som faktiskt hämmar. Det är en urladdning och en paus som vi kommer att tröttna på, och därför är jag inte orolig. Människans utveckling vare sig den är kvinnlig eller manlig kommer inte att stanna av.
– Jag ser vår produkt som ett fantastiskt hjälpmedel som förenklar livet för både kvinnor och män i alla åldrar. Kort och gott, smeta på krämen, eliminera ytliga hinder i livet och fokusera på dina mål.