När Hans Wirén startade BOING 1993 var det varje barn och ungdoms dröm att få ”hoppa hoppborg”. Idag har många av företagets uppblåsbara produkter flyttats till skidtävlingar och fotbollslandskamper i Sverige och ute i Europa.
– Det har blivit allt viktigare med aktiviteter vid olika event och sponsorer som vill synas, säger Hans Wirén.
Under 90-talet blev hoppborgar en angelägenhet framförallt för den yngre delen av vår befolkning. Vad är det för skillnad idag från när du började?
– Under början på 90 talet gick hoppborgar hem överallt hos barn och ungdomar. Vid ett tillfälle ställde vi upp en hoppborg utanför ett område där Carola skulle uppträda. Platsen där vi ställt upp hoppborgen fylldes snabbt upp med lika många barn.
– Idag är användningsområdena fler, det gäller även bollhavsbollar och dekorbollar som för 20 år sedan enbart var till för barnens lek. Nu finns de med i andra sammanhang och ofta är det vuxna som är kunderna. Några arkitekter gjorde en utställning där man vadade i bollar, det finns kreativa byråer som vill ha ett rum med bollar och även helt andra användningsområden som när man simulerat flygplan i hagelstormar genom att beskjuta flygplansdelar med frysta vattenbollar. Man har även skyddat vattentäkter från fåglar med hjälp av bollar; kunder kommer med nya idéer som man inte haft en tanke på.
BOINGs produkter syns vid stora skidtävlingar och landskamper i fotboll. Hur arbetar ni med sponsorer och eventbyråer?
– Vid landskapmper så är det mycket aktiviteter runt omkring. Utöver att leverera produkter till eventarrangörerna kan det vara ett varumärke som ska ut och synas – då är uppblåsbart oslagbart. Vill du bjuda in kunder och göra speed shoot under ett fotbollsevent gör vi en fin uppblåsbar bur med företagets loggor och färger.
– Vi är med och tar fram produkten och när kunden är nöjd med designen så producerar vi. Väl på plats är produkten enkel att hantera för en eller två personer.
Era konkurrenter är idag fler men kanske inte bättre… Vilka fällor riskerar man att gå i som företag när man handlar uppblåsbara produkter?
– Det levereras väldigt mycket skräp. Något kan se bra ut på bild men i själva verket är hoppborgen man fått i badbollskvalitet. Ibland kommer kunder till oss som drabbats av detta och som erkänner att de köpt jättebilligt. Hoppborgarna de köpt kan bara användas till utställning eftersom de inte har någon stadga och styrsel. Det har blivit allt viktigare att påtala dessa skillnader för kunder.
Ni har gjort specialbeställningar som en tio meter hög ölburk och en varmkorv som är 5 meter lång. Har ni några begränsningar?
– När folk spånar på ett kontor får de väldigt mycket olika idéer. Ibland får man vrida och vända på det för att det ska gå. Det kan handla om form eller funktion och framförallt handlar det om säkerhet och att minimera riskerna. Det är jätteviktigt att hoppborgar och bollhavsbollar är utformade så att man inte skadar sig och att det är bra material. Man ska vara säker på att det är plast och färg som inte innehåller skadliga ämnen. Detta gäller särskilt bollhavsbollar. Våra bollar har TÜV-certifikat och är tillverkade i Europa.
– När det gäller hinderbanor i vatten eller på land handlar det oerhört mycket om säkerhetsaspekter innan vi producerar något. Vi värnar om våra kunder och är måna om att leverera bra produkter – det är något som de varumärken vi arbetar med uppskattar.