veckanslublin

Bättre Nyheter bryter barriärer inom journalistiken

Jag har blivit tilldelad en stor ära. En ära som innebär att jag och mina kollegor tar plats i historieböckerna. Bättre Nyheter är första svenska contentbyrå som satsar helhjärtat på kvalitativ journalistik. Och jag blir, så vitt jag vet, den första utbildade journalist som skriver en krönika hos ett svenskt företag som producerar artiklar i marknadsföringssyfte.

”Men krönikor har ju skrivits sedan urminnes tider”?
”Vad är det för speciellt med det”?

Låt mig förklara.
En journalist har sedan länge setts som en grävande och sanningssökande murvel som antingen arbetar på en stor tidning, radio eller TV.
Någon som arbetar på en reklambyrå har däremot setts som författare av kortare reklamtexter, skapare av snygga banners eller upphovsmakare till fyndiga annonser.
Yrkena har tidigare liknats vid kusiner, snarare än syskon.

Men på samma sätt som förändringens positiva vind har blåst fart i jämställdhetsfrågan, och tidens tand äntligen har börjat gnaga hål på den svenska jantelagen – på samma sätt förändras med tiden även det journalistiska landskapet. Vad som tidigare varit helig mark där SVT, P1 eller Svenska Dagbladet har varit några av de stora jättarna, är nu en marknad som har fått fler och nytänkande aktörer.
Orsaken?
Ett fint och vackert ord som stavas u t v e c k l i n g.

Att bryta barriärer inom ett område är ingen enkel sak. Jag kan med denna krönika inte påstå att jag skapar ett eko likt det den feministiska pionjären Hedvig Charlotta Nordenflycht (googla så får ni se) eller jante-slaktaren Zlatan Ibrahimovic gjort. Båda deras insatser för Sverige, på var sitt håll under olika tidsepoker, är allt för betydelsefulla.

Jag kan däremot med denna krönika, om krönikans utveckling, ytterligare tunna ut gränserna mellan journalistik och…… journalistik.
En läsvärd krönika behöver nämligen inte ha blivit författad på någon tidningsredaktion. Det går – som ni ser – minst lika bra att som journalist sätta ihop trevliga textstycken från kontoret på en contentbyrå.

Så…. Om detta inte är något barriärbrytande som får dig att flyga av stolen eller ens tillräckligt kontroversiellt för att du ska sätta lunchsalladen i halsen, så kan vi väl iallafall vara överens om en sak?!
Denna text är definitivt inte något som gjorts sedan urminnes tider och har därför, på sitt eget sätt, gjort sig förtjänt av ett märkvärdigt ord:
speciell!

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!