Viktigt att belysa smutskastning mot företag på webben

Det började med en granskning i TV-programmet Kalla Fakta med resultatet att Solna Bilteknik blev enda verkstad utan anmärkning. Framgången visade sig dock bitterljuv och Loucas Panagiotis, ägare till Solna Bilteknik, konstaterar att det var inledningen till den smutskastningskampanj på webben som nu pågått i många år.
– Det går inte att värja sig, det spelar ingen roll vad vi gör.

 

Ett ökande antal företag drabbas av smutskastning på webben. Hur började det för er?

– När vi drog igång en kampanj för flera år sedan hade vi en prisfilosofi som skiljde sig från konkurrenternas och då var det inte roligt för oss. Vi blev beskyllda för att vara tjuvar och banditer. Vi såg konkurrensen som något som var till för att man skulle få välja själva, men det höll inte branschen med om. Att vi tog 3500 kronor för något som andra tog 8000 kronor för accepterades inte. Efter Kalla Faktas program började allt mer negativa skriverier komma på webben.

– En av anklagelserna är att vi monterar tillbaka gamla delar. Vi har också fått höra att vi levererar spillolja. Allt detta är givetvis grundlöst. Vi köper in 15 kubikmeter olja om året och vill någon komma hit och se vår container med all metall vi slänger varje dag så är de välkomna. Men ingen av de som skriver önskar se några bevis.

Mestmotor.se

Vet ni vilka som sprider detta om er?

– För några år sedan undersökte vi det eftersom vi kunde se att det ofta var en och samma person som gjorde många inlägg. Vi fick veta att det var en annan verkstad här i Solna som nu har gått i konkurs samt en märkesverkstad i Åkersberga som skrivit det mesta. Vi ringde upp dem och frågade varför de gjort så mot oss. De tog tillbaka sina skriverier. Men sedan återkom det.

Hur känns det?
– Det känns för jävligt och det skadar oss. Från tio kunder om dagen har vi kanske sju kunder om dagen. Nöjda kunder kanske inte skriver inlägg själva, men de är ofta inne och läser och det påverkar deras val om de läser massor av negativa inlägg. Om de inte känner oss och vet vad vi går för blir de förskräckta när de läser allt som skrivs.

– Vi sparar alla mail och när vi gått igenom recensioner har vi sett att inga namn stämmer överens med namn på våra kunder.

Reco.se

I vilka forum har den mesta smutskastningen skett?

– Jagrullar.se är ett forum på Volvo där de smutskastar oss. Det finns Rejta.se och sedan har vi Reco.se som är en ren utpressningssajt, där man ser att det rör sig om samma personer som skriver. De som skriver behöver inte bevisa att de varit hos oss och som företag måste du betala Reco.se för att svara en kund så att det syns för andra som går in och läser.

Hur ser du generellt sett på granskning av företag?

– Det är många som granskat oss; Expressen, Aftonbladet, Vi Bilägare, Råd & Rön, Plånboken och Kalla Fakta. Media har tack och lov varit ärliga mot oss. Har vi gjort något fel har de påpekat det, men det är inte där problemet ligger för oss och andra företagare – det är på webben.

– Jag måste bemöta personer som inte har någon identitet och man måste ofta betala sajter för att göra det. Nu har vi gått med i Autobutler.se. De tillåter bara riktiga kunder och är det en kund som har synpunkter så har vi möjlighet att besvara dem. Man säger: ”kunden har alltid rätt” men det är väldigt svårt med planterande lögner. Många företagare drabbas och det är inte lätt att bemöta sådana här människor. Jag får högt blodtryck.

”Kamremskampen” blev inledningen till förföljelsen enligt Loucas Panagiotis. Läs mer här

 

Solna Bilteknik är en oberoende märkesspecialist i Stockholm. Se hemsida

 

 

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!