Utvilad och brunbränd, men knappast någon flygande start på första jobbveckan? Förflyttningen från hängmattan till kontorsstolen behöver, enligt experterna ”rätt support”. Här får du tipsen…

 

En viss planering inför återkomsten till jobbet kan göra väsentlig skillnad, det är experterna överens om. Återkommande råd är att vara hemma i god tid från semestern innan första arbetsdagen och att undvika att göra dig tillgänglig för allt och alla under första arbetsdagen                                                                          – ta istället tid att prioritera dina viktigaste uppgifter och planera inför första veckan.

Har du redan misslyckats med ovan nämnda? Oroa dig inte. Använd första jobbveckan som en nystart och ge kroppen och hjärnan det de mår bäst av.

MOTION

Företagscoachen och tidigare elitidrottaren Jannica Wahlund summerar fysisk aktivitet i fyra steg.

1. Rör dig i vardagslivet
2. Undvik långvariga perioder av stillasittande
3. Upprätthåll tillräcklig muskelstyrka
4. Upprätthåll god kondition

Fysisk prestation och prestation på jobbet är tätt sammanlänkade. Att ta steget till regelbunden träning kräver samtidigt ofta hjälp. Jannicas träningsblogg riktar sig särskilt mot personer i arbetslivet.

– Människor vill känna trygghet. Innan en klient börjar springa en halvmara behöver de veta hur det känns när de går i mål och min uppgift som coach är att beskriva denna känsla.

Läs bloggen här och varför inte passa på att boka in träning för hela företaget!

Jannica Wahlund, coach

NUTRITION

”Varierad kost” fortsätter att vara det genomgående rådet när det gäller mat hemma och på jobbet. Men även att tillföra något nytt i kosten kan få stora positiva effekter i längden.

För åtta år sedan blev Agne Andersson introducerad för Noni-juicen och de positiva effekterna som han upplevde medförde att han började dricka den dagligen.

– Jag fick kännedom från en bekant att det var en outstanding frukt. Jag tog reda på vad det var som var så bra och anledningen är att frukten innehåller iridoider. Det är en mycket populär medicinalväxt på Tahiti och har länge värderats högt i den polynesiska kulturen för sina värdefulla egenskaper. Nonijuicen är en naturprodukt som hjälper vår kropp att återhämta sig.

– Jag upplever själv bättre sömn, bättre mage och mina värden när jag går till läkaren är avsevärt bättre idag. Jag har sänkt min biologiska ålder med tiotals år; jag är 68 men känner mig som en 40-åring.

Agne Andersson

Få erbjudande på Nonijuice här

 

MEDITATION

Meditation har visat sig både öka kreativitet och produktivitet på jobbet. Meditation skapar också förutsättningar till förbättrad sömn. Eva Gedung som till vardags arbetar med reiki har lång erfarenhet av meditation.

Hur gör man för att komma igång med meditation?
– Det bästa är att bara sätta igång. Du kan sätta dig på en stol och blunda och sedan börja med mantrat ”aaooomm”. Vill man veta mer och utveckla sig i ämnet går det bra att läsa böcker och googla runt.

Under hur lång tid och hur ofta bör man meditera?
– 20 minuter i sträck, dagligen.

Hur påverkar meditation?
– Du blir mer fokuserad, lugn, mer harmonisk och får lättare att ta tag i saker i livet. Sömnen blir också bättre av att meditera vilket leder till allmänt bättre mående.

 

Få fler tips om meditation eller boka healing