Trafikstyrelsen fortsätter arbeta med nollvisionen. Under 2020 får det vara max 220 st dödsolyckor om man utgår från deras mål om att halvera antalet dödsfall från 2007 till 2020. Vi börjar med andra ord röra oss mot en allt säkrare trafikmiljö, men sett till att exempelvis upphinnande skador är den näst vanligaste olyckan så sker det alltså ändå en rad olyckor där fordon är inblandade. Enligt NTF så speglar den nedanstående listan antalet trafikolyckor som skedde under 2018, ordnat efter svårighetsgrad:

  • Lindrig olycka: 26 982 st
  • Måttlig olycka: 12 261 st
  • Allvarlig olycka: 1 335 st
  • Dödsolycka: 298 st

Trots att NTF inte hade nyare statistik så säger siffrorna en hel del om hur ofta både människor, djur och materiella saker tar skada i trafiken. Även om de lindriga och måttliga skadorna ändå räknas som “lyckosamma olyckor” eller “tur i oturen” så kan konsekvenserna ändå vara väldigt förödande. För de som inte har en bilförsäkring eller en tillräckligt täckande sådan blir kostnaderna snabbt väldigt omfattande, vilket i sin tur alla kanske inte har en tillräcklig budget för att kunna ta. I dessa fall har man inte jättemycket mer val än att låna till sig pengar från antingen familj, vänner eller någon bank som ger ut billån. Får man inte bilen lagad efter en olycka som inneburit skador som gör att bilen inte går igenom besiktningen så måste man ställa av den och den blir helt plötsligt oanvändbar. En kostnad utan motivation mer eller mindre. 

Detta är inte superkul att ha i åtanke när man köper bil, men faktum kvarstår att man måste ha det värsta tänkbara i beaktning. Först och främst bör man kolla upp sin försäkring så att man vet exakt vad den täcker och inte. Det kan också vara en idé att ha koll på bilmärke och modell när man köper sin bil så att man kan kolla upp tillgängligheten och kostnaden för reservdelar. En billig bil från början kan snabbt komma att bli otroligt dyr i drift så snabbt man behöver byta ut olika delar. TIll sist bör man också ha scoutat läget inför eventuellt större utgifter. Har man den ekonomin som krävs för att ta dem eller behöver man låna av någon annan om olyckan – i värsta fall – skulle vara framme?