solna-bilteknik-om-fejkade-omdoemen-foeretagare-maste-agera-tillsammans

Hög tilltro till omdömen på nätet gör att fejkade omdömen drabbar företag extra hårt. Medan exempelvis amerikanska företag har blivit bättre på att hantera fejkade omdömen står svenska företagare ofta hjälplösa. Solna Biltekniks ägare vill få småföretagare att agera tillsammans. 

– Det finns företag som har gått ner på grund av kommentarerna.

Ni såg tidigare en ljusning vad det gäller kommentarer på nätet, nu har ni återigen drabbats av vad ni misstänker fejkade omdömen och blivit uthängda med namn.

– Ja, senast förra veckan blev vi utsatta för skriverier. Min son är fortfarande uthängd med namn. Nu har vi anmält det till datainspektionen.

Vad har ni hört från andra företagare om liknande problem?
– Det är ganska enkelt att förstå att det här är ett väldigt stort problem. Jag kollade upp de här sajterna med externa experter och de säger att det är så oseriöst som det kan bli. Som företagare kan du smutskastas utan att få försvara dig och ofta är det konkurrenter som skriver. Det räcker med några negativa omdömen för att kunder ska välja någon annan och även befintliga kunder kan gå förlorade.

Vad uppskattar du att de ekonomiska konsekvenserna uppgår till för ett företag som drabbas?
– Pågår trakasserier under långa perioder blir det väldigt mycket. Det finns företag som gått ner på grund av kommentarerna. Företagen bakom sajterna har mycket blod på sina händer. De kontrollerar omdömena först efter att man betalat och jag måste betala för att besvara ett omdöme på exempelvis Reco.se. Vi har tagit kontakt för att vi ska kunna svara på kommentarer, då säger de att vi måste vara partner.

Du har bestämt dig för att agera själv. Vad vill du att andra gör åt problemet?

– Jag vill lyfta fram hur det faktiskt ser ut och jag uppmanar alla som blivit drabbade att inte hålla tyst. Tyvärr är det få som vågar lyfta upp detta på grund av rädsla. Jag vill även uppmana andra att kontakta oss på Solna Bilteknik. Då kan vi göra något tillsammans och sätta upp en klubb.

Vad begär ni från sajterna när ni pratat?

– Att samtliga omdömen måste försvinna eftersom de inte kan bevisa att de som skriver varit kunder. Vi är måna om våra kunder, men har dessvärre inte tillåtelse av Reco att besvara de omdömen som läggs in, trots att vi har ansökt om att få bli partners. Dessutom saknar de kontroll om personen har varit kund eller har en konkurrerande verksamhet.

– Samtidigt finns det också sajter som fungerar och är bra. På Autobutler kan bara riktiga kunder lämna kommentar om oss. En kund har sex kriterier att utgå från. De håller sig till fakta och vi har 70 omdömen med 4.7 poäng i genomsnitt.

– Vi lyssnar på kritik och vill veta vad vi kan göra bättre. Men det ska vara rättfärdiga och inte påhittade kommentarer.

Kontakta Solna Bilteknik här