rekommendationssajterna-som-hjaelper-och-stjaelper-foeretagarna

Sajterna som hjälper och stjälper företagarna

Bättre Nyheter har tidigare skrivit om Solna Bilteknik och ägarens kamp mot kränkningar och trakasserier på webben. Nu ser Solna Bilteknik en vändning och vill samtidigt ge råd till andra företagare.

När de digitala och sociala kanalernas betydelse ökar stiger även risken för sabotage med allvarliga ekonomiska konsekvenser för företag. Resurser saknas ofta för att bemöta klagomål och kränkningar på rekommendationssajter och när många presumtiva kunder uppenbart påverkas stiger också stressen hos den enskilda företagaren.

Ägaren till Solna Bilteknik är en av de företagare som gått till botten med kränkningar som pågått under flera år på sajter som reco.se och jagrullar.se. Han spårade till sist IP-adresserna och fann att två konkurrenter låg bakom ett stort antal kommentarer.

DSC_0398

Stora problem skapas, enligt Solna Bilteknik, när företagaren går med i sajter där han eller hon själv får betala för att bemöta kommentarerna och där de som skriver inte behöver vara kunder.

– Sajter som Reco.se är rena utpressningssajter. Betalar man inte dem kan man inte bemöta kommentarerna och vem som helst får skriva, det är alltså inte bara verkliga kunder som har möjlighet att komma till tals utan även presumtiva kunder.

smutskastar2

En av de negativa kommentarerna. Merparten har aldrig lämnat in bilen på Solna Bilteknik.

Solna Bilteknik valde att ringa upp och konfrontera de som låg bakom kommentarerna, vilket fick till följd att nedsättande kommentarer försvann under en tid. Men en tid senare kom de tillbaka i samma omfattning.

Nu har Solna Bilteknik gått med i sajten Autobutler.se där endast verkliga kunder får ge omdömen. Det har lett till en avsevärd förbättring och Solna Bilteknik råder företagare till att vara försiktiga när de går med i rekommendationssajter.

– En förutsättning är att bara riktiga kunder ska ha möjlighet att skriva, annars väntar förmodligen många obehagliga överraskningar.

Skärmavbild 2017-08-16 kl. 11.34.49

Omdöme av befintlig kund på Autobutler.se

Solna Bilteknik vill gärna dela med sig av lärdomarna samtidigt som de tvingas fortsätta arbetet med att skapa trygghet hos de egna kunderna.

– Kommentarerna under åren har givetvis skadat oss – vi kan inte ha heltidsanställda som arbetar med att besvara allt, som större företag har. Det vi kan göra är att vara vara försiktiga med vilka samarbeten vi ingår i samt upplysa kunder om att de ska se till vad vi faktiskt gör och inte vad som finns på webben.

Läs mer om Solna Bilteknik

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!