Especto är redovisningsbyrån som satsar på personlig och nära kontakt. I år firar de tre år och det firar man genom att flytta till nya lokaler.

– Vi har fullt upp vilket är roligt och gör att vi måste fortsätta att anställa och då också flytta till större, säger Ola Jakobsson som äger Especto tillsammans med Mathilda Flyxén.

 

Även om Especto är en av de nyare revisionsbyråerna på Norrköpings stjärnhimmel har man på de tre åren man funnits kommit mer än långt. De är en lokal byrå med inriktning mot ägarledda företag. Man erbjuder tjänster inom revision, redovisning, skatt och konsultationer inom det mesta som rör företag och företagande.

Full fart – hur känns det att fylla tre år?

– Jätteroligt. Tiden går så snabbt. Allt har gått som planerat, kanske ännu lite bättre. Det roligaste har varit att få träffa så mycket nya kunder vilket har gjort att man hela tiden har ställts inför nya problem som måste lösas, säger Ola Jakobsson.

Vilka är det som kommer till er?

– Det är främst företag i Norrköping med omnejd men vi har kunder över hela Sverige. Det är mest ägarledda företag med en omsättning på upp till 100 miljoner.

Ni växer hela tiden – växte ni ur era gamla lokaler?

– Eftersom vi är mer eller mindre fullbokade måste vi anställa för att kunna möta kundernas behov. Vi har flyttat till en större lokal, en trappa ner mot för där vi satt förut. Nu är det lättare att hitta oss och de är en bättre arbetsmiljö vilket är bra för både oss och kunderna. Den nya lokalen ger oss möjlighet att anställa fler vilket är ett måste om vi ska kunna finnas tillgängliga när kunderna behöver oss. När vi flyttade tog vi hjälp av ett lokalt fotbollslag. Det kändes bra att kunna bidra med lite pengar till klubben, samtidigt som vår flytt gick väldigt smidigt.

Ni går mer och mer åt det digitala hållet vad jag har förstått?

– Vi kommer att byta till fyra servrar i höst som är bättre för ett digitalt och mobilt arbetssätt. Vi måste vara både mer digitala och mer mobila, som dagens marknad ser ut. Vi kommer till exempel att kunna skriva under och skicka årsredovisningar till Bolagsverket digitalt. Allt för att kundmötet ska handla mer om företaget och kunden, inte om papper som måste skrivas på. Vi lagrar alla våra bokslut och revisioner digitalt sedan i våras och nästa steg är att göra den löpande redovisningen helt digital. Det finns bra verktyg för detta på marknaden men det krävs en vilja från kunderna också.

Hur gör ni för att kunna hjälpa era kunder så snabbt som möjligt?

– Vårt motto är att återkoppla inom 24 timmar. Jag tror att vi har en stor fördel där gentemot våra konkurrenter. Det är viktigt att kunden känner sig sedd och att vi hittar en lösning så snart som möjligt. Vi vägleder och bokar in ett möte och samtidigt kan både vi och kunden förbereda oss.

Hur skulle du beskriva Especto med tre ord?

– Enkelt, tydligt och transparent. Det ska vara enkelt att komma hit och det ska vara enkelt att jobba med oss. Samtidigt ska det vara enkelt att lämna oss om man behöver det. Vi är också noga med att vara tydliga. Det är viktigt att vi får in material och information för att vi ska kunna hjälpa till. Vi har en transparens och försöker utbilda kunderna i vad vi gör. Förstår de vad vi gör och hur vi arbetar, desto mer prisvärda blir våra tjänster.

Ja, apropå pris. Era priser står på hemsidan, vad är tanken med det?

– Jag tror vi är ganska ensamma om det. Det är klart att priserna kan komma att ändras något över tid men vi är alltid noga med att kunden ska få ett så bra pris som möjligt, och en så bra hjälp som möjligt.

Finns ytterligare tankar på att växa?

– Jag kommer från Gotland och självklart vore det roligt att finnas där så småningom. Det är något jag jobbar mot.

Blir du intresserad och vill läsa mer – gå in på hemsidan.