Sökordsoptimering, SEO, blir en allt viktigare faktor för att synas på nätet. Det märker inte minst bolaget I Am Content som haft en raketresa det senaste året.

– Vi har i dag runt 4 000 sajter till vilka våra skribenter producerar texter. Det personliga engagemanget och att bygga relationer med kunder är en stor del av framgången, säger David Vesterlund, försäljningschef och grundare på I Am Content.

På bara ett år har bolaget, med bas i Jönköping, multiplicerat sin omsättning 15 gånger om. Målet för I Am Content är att hjälpa företag att ranka högt i sökmotorer. Den absolut största sökmotorn är Google. Företagen vars hemsidor hamnar i topp på Google får flest klick och därmed fler besökare än konkurrenterna som man måste scrolla neråt för att hitta.

SEO består av flera delar

Huruvida en hemsida rankar högt eller lågt på Google beror på flera olika saker. SEO består av olika delar som kan bli komplexa, bland annat gäller det att använda rätt ord i rubriker och i brödtexten. Men det rör sig också om hur snabbt sidan laddar, hur man använder bilder, och vilka länkar som leder ut från och in till sidan.

För I Am Content startade resan 2015, då David Vesterlund började att bygga upp bloggar och webbplatser som han pushade uppåt i Googles sökresultat. Förfrågningar om copywriting, SEO och content marketing började trilla in.

Från ensam till ett expert-team

Resan för I Am Content har sedan varit närmast explosiv. I början av 2020 tog allt fart på riktigt. Från att ha varit ensam i företaget, med bara några få externa skribenter, består bolaget i dag av närmare tio anställda med expertis inom allt från SEO och copywriting till link building, kommunikation och sociala medier.

Dessutom har bolaget frilansskribenter runtom i världen som behärskar olika språk. Kunderna finns i dag i 23 olika länder.

– Vi är ett sammansvetsat team. Det betyder mycket för kvaliteten på vårt arbete att vi träffar varandra på vårt kontor i Jönköping flera dagar i veckan, säger Kristina Hellqvist, byråchef.

”Syns du inte, finns du inte”

Konkurrensen på nätet är hård, och med e-handelns uppgång är vi allt fler som söker efter produkter och tjänster online. De företag som då hamnar längre ner bland resultaten försvinner i mängden. På sida två av Google är det perfekta stället att gömma ett lik, menar teamet på I Am Content – dit går nämligen ingen!

Det räcker dock inte att få in mycket trafik på sin sajt. Besökarna måste också vilja stanna, komma ihåg hemsidan, och vilja göra affärer. Utöver SEO jobbar därför I Am Content med att finslipa företagens hela digitala strategier med hjälp av annonsering, storytelling, internationellt länkbygge, PR och mer som hör till.

Kristina Hellqvist menar att det finns tre viktiga anledningar till att företaget vuxit och kontinuerligt fortsätter växa med fler uppdrag och kunder.

– Hög kvalitet, leveransprecision, och starka kundrelationer. Det betyder mycket. Vi lämnar inget åt slumpen utan granskar allt noggrant, och sen har vi ett bra team såklart!