PR-profilen startar crowdfundingnätverk

| | Företagsutveckling  | Sponsrad

Nina Jansdotter är PR-coachen, vars generösa tips på sociala medier har skapat en kraftigt stigande följarskara. Hennes nästa steg i karriären är ett crowdfundingnätverk för företag med tillväxtpotential.

Crowdfunding som fenomen är inte nytt i Sverige. Samtidigt har ökade insikter bland investerare fått investeringsformen att öka drastiskt de senaste åren. PR-coachen och sociala medier-experten Nina Jansdotter ser stor potential och ett allt mer gynnsamt klimat för investeringsformen:

– Pengarna är en viktig del i allt företagande och det är inte lätt att gå till banken för att låna ihop ett kapital. Som liten företagare är det heller inte lätt att resa pengar från riskkapitalister. Kan man istället få in pengar från annat håll, genom fler människor som tror på affärsidén, så finns det stora fördelar.

Vilka är dessa fördelar?

– Investeraren kommer att ha ett stort intresse i sitt nya projekt, och kommer därför att fungera både som en god ambassadör och som en delägare. Fler arbetar för att företaget uppnår sina mål och gynnar företaget på alla sätt – tänk att hundratals, ibland tusentals, människor som ingår i crowden och som satsat pengar, samspelar och sprider marknadsföringen. Det skapar en otrolig effekt.

Vilka fler ingår i detta projekt?

– Jag har ett samarbete med bröderna Andreas och Björn Jansson, som är investeringsexperter och driver företaget Jansson Brothers Consulting. Vi utgör tillsammans ett team där vi kompletterar varandra. De är väldigt duktiga på att läsa årsredovisningar och värdera företag, och har bra kontakt med flera plattformar som erbjuder crowdfunding. De har dessutom ett stort nätverk av investerare, både i Sverige och Kina. Jag har lärt mig otroligt mycket om detta tack vare Andreas och Björn.

Berätta om din bakgrund

– I grunden är jag beteendevetare och har arbetat som karriär- och ledarskapscoach i 20 år. Jag har även skrivit 15-talet böcker inom ämnet coaching. En av mina starkaste sidor är att jag är duktig på mediekontakter och vet hur man ska kommunicera med media för att få utrymme. Jag har dessutom alltid haft ett brinnande intresse för hur människor socialiserar via sociala medier, hur man på bästa sätt får ut sitt budskap och hur man bygger upp ett stort nätverk.

Kontakta Nina Jansdotter på Linkedin

Du beskriver dig själv som en ”sociala medier-nörd”?

– Haha, ja och det stämmer till hundra procent. Jag älskar PR och sociala medier, men ser mig även som en skicklig serieentrepenör som brinner för företagande och att hjälpa duktiga människor att expandera. På så sätt kan de få igenom sina affärsidéer och drömmar.

Berätta om ditt nya projekt som går ut på att hitta crowdfunders till expanderande företag.

– Man kan säga att det kombinerar mina intressen med att få in kapital och synas på sociala medier. Min kompetens är att synliggöra företag och deras idéer, för att nå ut till människor som vill investera sina pengar.

– Naturligtvis säger jag inte ja till alla företag som vill samarbeta med mig. Jag måste tro på idén och den måste även stämma överens med mitt varumärke så att den inte skadar mitt eget nätverk.

Du har visat dig ha en känsla för timing. Varför väljer du att satsa på detta projekt just nu?

– Crowdfunding ligger väldigt rätt till i tiden – något jag märkte på det stora intresse, med mängder av förfrågningar och möjligheter som vällde in, när jag erbjöd mitt koncept. Det märks att människor och företag förstår vikten av att nå ut med sitt budskap, och att det inte på långa vägar räcker att lägga upp ett erbjudande på en plattform och hoppas att pengarna ska rulla in. Det är viktigt att kommunicera på rätt sätt och nå ut till den stora publiken, och det är där jag kommer in i bilden.

Har du en bra idé och vill få ditt företag att växa genom crowdfunding? Kontakta Nina Jansdotter:

På LinkedIn

På Facebook