Den svenska modeindustrin omsätter miljarder varje år och exporten ökar årligen. Det ökande intresset för hållbart mode och lokalproducerade varor har lett till positiva resultat för den svenska modeindustrin. Innovation är det som driver svenskt mode framåt.
Hela västvärlden genomgår numera en butiksdöd, där fysiska butiker stängs ner i alla stadskärnor på grund av e-handelns framfart. Dessutom är den svenska handelsmarknaden utsatt för hård konkurrens på grund av globala klädföretag som exempelvis Asos. Trots det omsätter den svenska modeindustrin över 300 miljarder kronor om året och har blivit en av våra viktigaste exporter. Den svenska modebranschen sysselsätter ungefär 52 000 personer och H&M står för 61 procent av hela den svenska modemarknaden.
Flera svenska klädmärken etablerar sig på stora utländska marknader där det skandinaviska rankas högt. Ett exempel är den Stockholmsbaserade kedjan Sneakersnstuff som öppnade upp en flaggskeppsbutik i Tokyo den 14 december 2019. Butiken som ligger i det exklusiva Daikanyama-området utgör klädmärkets debut i Asien. Sneakersnstuff finns därmed i Stockholm, Berlin, Paris, London, New York, Los Angeles och Tokyo.
Kungafamiljen väljer svenskt mode
Den svenska kungafamiljen brukar välja svenskt eller skandinaviskt mode när de går på tillställningar. Carl Gustaf och Carl Philip kan exempelvis bära flugor, skjortor eller kavajer från svenska modemärken vid högtidliga tillfällen. Modebloggen The Royals and I undersökte vad prinsessorna bar under 2019. Av totalt 255 nya, identifierade klädesplagg var 71 procent av skandinaviska designers. Kungafamiljens klädval bekräftas av hovets informationschef:
– I alla program som kungafamiljen gör är klädkoden viktig. Kungafamiljen försöker där det är möjligt att stötta svensk modeindustri, säger hovets informationschef Margareta Thorgren.
Framförallt kronprinsessan Victoria brukar välja svenska modemärken och det är inte ovanligt att få se henne i allt från H&M:s Conscious Collection till mer exklusiva varumärken som Lexington och Maxjenny Forslund.
Finns många märken att upptäcka
Om du vill gå med i trenden och välja svenskt mode framöver finns det mycket att upptäcka. Du kan till exempel välja svensktillverkade skor från Docksta och för din skjorta rekommenderar vi manschettknappar från John Henric. Märken som Stutterheim, J Lindeberg, Filippa K och Tretorn är andra svenska klädtillverkare som har ett varierande utbud.
Ett annat exempel på klädmärken som har blivit mycket stora i Sverige är ikoniska Gul & Blå. Klädmärket var jättestora på 1970-talet och nu har flera kändisar gått samman för att det återigen ska börja tillverka sina kläder. Gul & Blå fokuserade på denim under sin storhetstid och kommer fortsätta att erbjuda svenska jeansplagg. De två största investerarna är Andreas Ögren som är VD för charkföretaget Gudruns och Jens Alex, tidigare koncernchef på Nordisk film.