Mindfulness och stilleben – För Jeanette Hennum är konsten ett sätt att leva och andas

Att skapa en visuell stämning i sina naturalistiska och figurativa oljemålningar är något som den norska konstnären Jeanette Hennum vill förmedla genom sin konst. En stor dos tålamod och en känsla för färg och detaljer är egenskaper som krävs för att måla realistiskt. Egenskaper som hon i högsta grad besitter…

Jeanette Hennum har tidigare ställt ut på flera platser runt om i Sverige. Under 2019 planerar hon att göra ett antal utställningar men tittar med omsorg på vilket/vilka gallerier hon ska välja.Tanken är att åtminstone en av utställningarna ska bestå av Jeanettes målningar med djurmotiv, både med tama och vilda djur. 10 procent av förtjänsten som målningarna inbringar kommer sedan att skänkas till en djurorganisation.

Jeanette tar även gärna emot besök i hemmet och i sin ateljé i Östansjö. Skicka då intresseförfrågan på mejl till j.hennum@hotmail.com för att komma överens om dag och tid.

”Forest comedian”, 40×50 cm.

Sedan 10 år är Jeanette Hennum bosatt i Sverige, i det idylliska samhället Östansjö några mil utanför Örebro. Där har hon sin sitt hus med tillhörande ateljé och lever ett relativt stillsamt liv med man, katt och hund. Att börja dagen med en lång promenad i skogen är något hon älskar och som hon försöker göra så ofta hon kan.

– Varje morgon går jag ut med hunden i skogen i minst en timme. Där samlar jag kraft och inspiration och tänker på nya motiv till mina målningar. Jag tänker på konst mest hela tiden. Just nu gör jag research när jag är ute, så papper och penna finns alltid till hands, samt det blir en del fotografier tagna också. Jag vill få in mer natur i mina tavlor eftersom det under senare år sakta har smugit sig in fler djurmotiv, både vilda och tama.”

Jeanette Hennum.

Sedan barnsben har hon haft passion att få skapa och visste tidigt att hon ville bli konstnär. Hon växte upp i den norska staden Kongsvinger och ofta satt hon och tecknade, hellre än att vara ute och leka med andra barn. Behovet av att få skapa och vara kreativ växte sig starkare. När det var dags att i högstadiet välja fortsatta studier så var valet inte särskilt svårt. Det blev en linje med inriktning på teckning, form och färg.

– Måleriet har kommit att betyda allt för mig och det är min identitet. Jag skulle aldrig tänka mig att göra något annat. Om jag inte skulle få måla så skulle jag bli djupt olycklig – den vägen har helt enkelt varit utstakad ända sedan jag var liten. Mitt skapande fungerar även som mindfulness. Jag lider av panikångest så när jag målar är jag som mest närvarande i nuet. Samtidigt är ångesten en drivkraft som gör mig till en skapande själ, vill jag tro…”

”Weddingbliss”, 78×67 cm.

Efter gymnasiet fick Jeanette ett stipendium och började på Vika Maleskole, i Oslo. Nerdrumskolan hade hon tidigare hört talas om och beundrade djupt. Så när en väninna en eftermiddag sade att det var en utställning med Odd Nerdrum och hans elever så var lyckan gjord.

– På utställningen fick jag syn på konstnären Natalie Hollands målning ”Bruden” och blev helt hänförd! Nervöst ringde jag upp henne och frågade om jag fick gå i lära hos henne. Hon sa då åt mig att ta med- och visa upp några av mina arbeten… För att göra historien kort så sa hon ja. En helt ny värld öppnade sig för mig och alla försök för att få till de gamla mästarnas uttryck och tekniker upphörde. Äntligen var jag på rätt väg!

”Stilleben med pioner”, 60×55 cm.

Det var hos Natalie som Jeanette upptäckte sin kärlek till stilleben. Hon fick  prova på att måla efter modell och göra självporträtt, men det var något som hon fastnade vid angående just stilleben. Kanske var det genom konstböcker som hon fick upp ögonen för stillebensmästare som William Kalf, Heda, Claesz och Chardin.

– Jag fick en förkärlek till de holländska mästarna och efter min tid hos Natalie Holland började jag att studera den flamländska tekniken ingående. Jag gjorde efterforskningar – både genom böcker och självstudier – och även på internet. Sedan fick jag även tips och goda råd från min läromästare. Den flamländska tekniken innebär 7 lager färg. Det är en oerhört tidskrävande teknik och de 7 klassiska lagren är målade med stor omtanke.

– Det är främst mina stilleben som är målade i den flamländska tekniken. För mig ger upplevelsen av gamla föremål den ingivelse som bidragit till många av mina stilleben. Den visuella stämningen hur dåtid och nutid knyter människor till sitt ursprung, föremål som får oss att minnas våra förfäder med värme.”

Läs mer om Jeanette Hennum och se fler målningar på hennes hemsida.

”Autumn delight”, 69×60 cm.

Jeanette får ofta frågan om hur hon går tillväga och hon förklarar gärna…

– Jag gör allt ifrån grunden. Duken spänns upp för att sedan prepareras 2-3 gånger. Många undrar också hur lång tid det tar att färdigställa ett måleri och denna frågan kan jag tycka är lite svår att svara på. Jag jobbar med flera motiv samtidigt, men jag uppskattar att det tar 1 till 6 månader beroende på teknik, och den flamländska metoden tar alltid lite längre tid. Vissa tavlor kan få stå i ett par år för att sedan komma fram på nytt så att jag kan betrakta motivet med en helt ny syn.

Mitt huvudsyfte är att få till en slags tredimensionell effekt på en tvådimensionell yta. Jag vill att betraktaren ska kunna känna att man kan plocka, till exempel, en druva ur duken…”

”Music Amore”, 83×100 cm.

Vad ligger ditt fokus på i nuläget?

– Något som verkligen ligger mig extra varmt om hjärtat är min kärlek till djur. Den ynnest jag känner när jag får fånga djurets själ och personlighet – och ge dom evigt liv – är värd så otroligt mycket för mig. Tanken om att ha en utställning med mina djurmotiv har flera gånger slagit mig. Den skulle bestå av både tama och vilda djur, och 10 procent av förtjänsten skulle skänkas till någon djurorganisation.”

”Ghost of the forest”, 65×55 cm.

Kan du tänka dig att lära ut måleri?

– Absolut! Jag har haft ett antal elever samt några kurser genom åren. Det gör mig även alert som målare. Annars kan det fort gå på automatik, medan när jag har elever så måste jag reflektera över varför jag gör som jag gör. Jag lär bland annat ut hur man tränar upp ett aktivt seende, komposition, färglära samt materiallära.”

Mer eller mindre dagligen spenderar Jeanette tid i sin ateljé. Hon ser det som sin fristad, en plats där hon kan vara sig själv och bara vara i nuet

– Ska man bli så bra som möjligt så anser jag att det är mycket viktigt att man målar eller tecknar varje dag. Skulle inspirationen utebli så kan man göra som min gamla läromästare sa: ”måla bakgrunder i så fall”. Ett råd som jag har tagit till hjärtat då det kick-startar både inspiration och kreativitet.

”Saga”, 30×30 cm.

Stilleben är något Jeanette alltid återkommer, likt en kär gammal vän. För Jeanette är det inte bara ett dött föremål – det ligger en djupare mening bakom.

– För mig är ting från forna tider fyllda med själ. Det finns alltid ett vackrare föremål som väntar på att bli fångat, och det finns alltid en annan färg som visar världen i föremålets rätta nyans. Alla dessa saker som människor haft i sin ägo och vårdat ömt ger mig en härlig känsla av nostalgi.

Mejla till j.hennum@hotmail.com för ett besök i hennes ateljé.

Läs mer om Jeanette Hennum och se fler målningar på hennes hemsida.

Följ Jeanette Hennum på Facebook och på Twitter.

”Mans best friend”, 40×40 cm.

”Akilles”, 48×55 cm.

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!