Känner du, som så många andra, att vardagens stress tar upp för mycket av ditt liv? Eva Widenfalk är coach och samtalsterapeut med en särskild fokus på stress. Nu har du chansen att ta del av hennes gratiskurs inom stresshantering med konkreta tips på hur du kan lära dig att hantera stressen.

Andas in, andas ut. Ibland är det bra mycket svårare än det låter. Stress är en naturlig och viktig del av människan, men idag stressar vi ofta mer än vad vi borde och vad som är bra för oss. Detta är något som Eva har uppmärksammat, dels genom sina klienter, dels genom egna erfarenheter. Hennes önskan är att fortsätta hjälpa fler människor att lära sig att ta steget ut ur stressfällan och få mer balans i livet.

– Jag har haft så många klienter som känner sig på gränsen till utmattade. I och med att jag själv har erfarenhet från utmattningssyndrom så började jag fundera över hur jag skulle kunna nå ut till flera personer att lära sig hantera stress. Det är ju så, att om man kan hantera det så kan man förhindra att man drabbas av utmattning. Det är min största drivkraft, att kunna vägleda och stötta personer i det.

– Stress handlar framför allt om att kraven, omvärldens och våra egna, blir för många och svåra. I många fall handlar det om det ”gränslösa arbetet”; att du ska vara tillgänglig hela tiden, som att svara på mail på kvällar och helger. När gränserna för arbetsliv och privatliv suddas ut finns det allt mindre tid för återhämtning. Det enklaste sättet att motverka stress är att rensa bland sina åtaganden, gå igenom och ta bort en del. Öva på att säga nej om du lätt ställer upp för andra. Många tänker att om man har fritid så ska man åka iväg och hitta på en massa roliga saker, men det är bara att skala ner. Fritid kan också ha betydelsen att det innebär ”fri tid” dvs att du inte planerar in någonting, utan bara tar dagen och timmarna som de kommer, förklarar Eva.

Att låta hjärnan vila, bara sitta i nuet, kan låta knepigt – men det är en otroligt viktig del i läran om att hantera stressen. Stress i lagom dos är nödvändigt för att vi ska klara av att hantera vissa situationer och aktiverar det så kallade sympatiska nervsystemet, vilket i sin tur ger dig kraft och ork. Det parasympatiska nervsystemet däremot, hjälper dig att koppla av och finna återhämtning. Om dessa olika nervsystem inte väger jämt i skålen kan din kropp ta skada och du kan till exempel få utmattningssyndrom.

Men hur gör man då, för att hitta den här balansen?

– Sömn, djupandning och återhämtning för hjärnan i form av korta stunder av ”ingenting” är viktiga faktorer. Sätt dig ner utan telefon och dator och låt din hjärna vila i flera korta minipauser om minst fem minuter om dagen. Det är i pausernas lugn som du fyller på med energi igen, när det verkar som om du inte tänker på någonting. I pauserna får du lugnet tillbaka, du hinner med dina egna tankar om vad du håller på med. Vi klarar perioder av stress om vi ser till att vila och återhämta oss mellan varven, säger Eva.

På Evas hemsida kan du läsa mer om henne och hennes arbete.

I Evas gratiskurs får du en grund i stresshantering med en förståelse för vad stress är och hur det påverkar dig och din kropp. Genom en ärlig dialog i de olika avsnitten ger hon dig en start in i ett liv där du kan lära dig att hantera de olika situationer som ger dig stresspåslag, och varför du får det. För några år sedan drabbades Eva av utmattningssyndrom vilket även har kunnat hjälpa hennes klienter. Det gör att hennes kurs känns ärlig och äkta på ett plan som känns tryggt för dig som kursdeltagare.

Att drabbas av utmattning kan ta lång tid att återhämta sig från och kroppen kopplar ofta ihop stress med något negativt efteråt. Vi reagerar alla olika på stress, men faktum är att man blir känsligare och lättare stressad om man varit utsatt för stress under långa perioder. Eva själv får fortfarande erfara detta i sin vardag och har som mål att hjälpa så många människor som möjligt, innan de ramlar ner i utmattnings-gropen. Att hålla en webkurs blev således ett sätt att kunna nå ut till folk i hela landet.

– Trots att det har gått ett antal år sedan jag själv hade utmattningssyndrom så kan jag fortfarande känna av det, jag kan inte komma upp i den arbetskapaciteten som tidigare. Jag vill inte heller, men ibland kan jag känna att det är jobbigt att jag inte hinner allt som jag hann tidigare. Min hjärna behöver längre återhämtning nu och det sitter även i kroppen, förklarar Eva.

För att ta del av Evas gratiskurs om fyra delar så anmäler du dig enkelt via denna länk, för att sedan få de olika kurstillfällena på mejladressen du registrerar. Detta gör det enkelt för dig att ta del av kursen oavsett om du vill läsa den till exempel hemma i soffan eller på ett offentligt café.

Här kan du läsa en tidigare artikel om Eva på Bättre Nyheter.