Från Liljevalchs vårsalong i Stockholm till Virginia Beach i USA. Akvarellisten Håkan Lindskogs utställarlista är lika lång som den är imponerande. Förkärleken till svenska landskap speglar hans målningar – en kärlek han vill dela med sig av, både via kurser och genom den akvarellhandbok han skapat.

Dubbla konstrundor, konstkurser och utställningar i både Cannes och Mälardalen. 2018 blir, precis som vanligt, ett hektiskt år för konstnären Håkan Lindskog. Sin kraft och inspiration får han av det halländska landskapet och ateljén i Tofta, där han skapar sina färggranna akvareller.

 

Håkan Lindskog.

 

Håkan Lindskog föddes 1945 i skånska Lomma, strax utanför Malmö. Konstintresset utvecklades tidigt, mycket tack vare hans farbror som målade. Redan när Håkan var 4 år gammal var han med i farbroderns ateljé och Håkan avslutade också sin skoltid med högsta betyg i ämnet bild. Flera av hans bildlärare blev senare både kollegor och mentorer till Håkan.

– Jag fick stor hjälp i början av min konstnärskarriär. Ove Wessborn fungerade som min mentor som jag fick visa upp mina saker för så ofta jag ville. Han gav mig sedan tips på vad jag skulle tänka på för att ytterligare utveckla mitt måleri.

– Arne Lindqvist, med sitt ”Galerie Tellus” i Lomma hjälpte mig genom att jag fick ta del av hans kontakter. Det var han som kom på idén med att anordna konstveckan/konstrundan, och som jag fick chansen att hjälpa till att sprida. Nu finns den över hela landet.

 

”Sonatin Etincelant”, akvarell.

 

Du valde ändå, trots dina tidiga framgångar, att yrkesutbildad dig?

– Ja, jag är utbildad landskapsingenjör och har även studerat pedagogik och konstvetenskap. Jag har haft anställning, på bland annat SLU – Sveriges Lantbruksuniversitet på Alnarp, som lärare från 1970 till mitten på 80-talet. Då sade jag upp mig från min anställning och gick in för att måla på heltid. Något som gick väldigt bra och jag fick tidigt många erbjudanden om att ställa ut, både i Sverige och runt om i Europa.

– Sedan dess har det rullat på och jag har haft stor nytta av mitt kunnande om landskap i mitt konstnärskap. Jag gick även målarskola när jag var 30 år gammal, för att ytterligare samla på mig kunskaper.

 

”Sonatin a Piacere”, akvarell.

 

Du började din konstnärliga bana med att måla i olja. Men efter några år bytte du teknik till akvarell. Berätta?

– Ja, det stämmer att jag började måla med olja en gång i tiden. Men då testade jag även på andra tekniker som akryl och gouache, som har liknande egenskaper.

– När jag hade gått ut målarskolan var det akvarell som kittlade mest. Jag skaffade bra penslar och papper, och använde mig av de tre grundfärgerna – gult, rött och blått. Jag har kikat en del på Anders Zorn, även om skiktmåleriet är det viktiga för mig. Nu för tiden, det vill säga de sista 40 åren, har det blivit akvarell för hela slanten.

 

”Sonatin Illuminare Mystere”, akvarell.

 

Vad är mest karaktäristiskt med ditt måleri?

– Mitt måleri är egentligen ganska brett. Många motiv präglas av landskapets olika stämningar och årstidsväxlingar. Vatten är något som ligger mig varmt om hjärtat och jag vill få till känslan som infinner sig när man är i närheten av hav eller sjö.

– Det som främst är så spännande med vatten är: speglingen, den transparenta känslan, vattnets alla rörelsesätt, det reflekterande ljuset och att hitta liv eller stenar på botten som har formats av strömmar eller vågor. Jag har ibland föresatsen att måla annat också men det slutar oftast, som det gjorde när jag gick ut i bokskogen i Malmö, med att jag fastnar vid en liten vattenpöl i närheten av ett träd.

Läs mer om Håkan Lindskog och se fler målningar på hemsidan Studio Lindskog.

– Musik hjälper mig till stämning som jag vill ha när jag målar. Det kan vara klassisk eller syntetisk konstmusik, allt från Mozart till Ralph Lundsten, beroende på vad jag målar. Även välskrivna visor av Alf Hambe och Cornelis Vreeswijk har stimulerat mig mycket genom åren.

 

”Sonatin Lacrimoso”, akvarell.

 

Vilka andra inspirationskällor, än vatten och musik, har du?

– Som gammal scout så gillar jag att vistas i naturen och känna av stämningarna. Nu för tiden kan jag frammana denna stämning även när jag är i ateljén vilket jag har mina erfarenheter att tacka för. När jag målar en bild vill jag titta och känna efter, ställa in dofter, ljud och vind samt förmedla den värme som råder.

– Musiken har alltid varit viktig för mig. När jag var i skolåldern testade jag på flera olika instrument, och när jag senare skulle välja mellan musiken och måleriet så var det inte helt enkelt. Men nu känns det som jag gjorde helt rätt val, där konstutövandet får vara ledstjärnan och musiken får vara med som inspiration i bakgrunden.

Berätta om din ateljé?

– Ateljén är mitt redskap där jag har allt jag behöver. Jag har lånat idéer från min landskapsarkitektur och konstruerat ett bord så att det samtidigt blir som ett stort staffli. När jag gör mina stora bilder måste jag kunna ställa dem upp, och tack vare bordet som är steglöst rörligt, når jag alla vinklar.

– Många tycker att ateljén skall vara mysig med stimulerande miljö och spännande utsikt. Viktigast för mig är att den är ljus och funktionell, och när jag målar står jag vid en vägg istället för vid ett fönster. Jag behöver inte blicka ut mot någon sjö eller skog, stämningen skapas genom själva målandet.

 

Håkan Lindskog i sin ateljé.

 

Du har även gett ut boken ”Akvarellmåleri – de viktiga grunderna”. Berätta.

– Jag hade under många år skrivit på en bok om färglära, som jag utgick från vid mina kurser. Ica Bokförlag hörde av sig och ville att jag skulle skriva en handbok i akvarellmåleri. Det tog inte så lång tid för mig att komma med ett manus, men sedan dröjde det två år innan själva boken kom ut. Det blev tyvärr inte så mycket färglära i den som jag hade tänkt mig, men jag håller på att titta på att göra en ny upplaga som kommer funka som en påbyggnad av den gamla boken som nu har 18 år på nacken, och sedan länge är slutsåld.

Hur ofta håller du dina populära måleri- och teckningskurser?

– Det blir främst helgkurser och kortkurser. Deltagarna får lära sig så pass mycket att de sedan kan fortsätta på egen hand. Somliga återkommer och fortsätter med fler grundkurser och sedan även påbyggnadskurser. Dit kommer även de mest erfarna målarna, som är nyfikna av sig, för att lära sig mer om skiktmåleriets grunder.

– I sommar har jag hittills planerat in två fyradagarskurser. En i Lysekil i slutet av juni och den andra i Enköping i slutet av juli. Mer om detta går att läsa på min hemsida.

 

”Sonatin Mirage”, akvarell.

 

Har du något bra tips som du kan dela med dig av till nybörjare inom akvarellmålandet?

– Många tror och tycker att det ska finnas vitt i målningen. Men ska man få till ljuskällan rätt så räcker det med mörker i kontrast mot papprets vita färg, och inte måla på täckvitt, som i så fall måste vara pastost, med störande skuggkanter. Jag målar heltäckande, med skikt, över hela pappret och släpper igenom ljuset där jag vill ha det.

– I klassiskt måleri används inga svampar eller sprej. Man behöver inte använda sig av svart. Pappret får stå för det vita, medan konstnären själv kan få fram det svarta genom att blanda färgerna på rätt sätt.

Din utställarförteckning är minst sagt imponerande. Berätta om några av de mest minnesvärda utställningarna.

– Tack. Ja, jag har varit runt på många utställningar. I ett tidigt skede i min konstnärskarriär ställde jag ut i Paris, och sedan flera gånger i Västtyskland och Polen under 80-talet. Annars har jag ställt ut på gallerier och salonger i allt från ”The Norwegian Church” och ”Forum Galleria” i Singapore och Virginia Beach i USA – till Galleri Norrljus i Umeå och Galleri Skåne i Mörarp.

– I Singapore ställde jag ut på två ställen samtidigt. Dels i norska kyrkan, men även i en av de stora skyskraporna som de har där. De visste att jag hade kommit hela vägen från Sverige och därför hade de gjort en affisch i form av en stor dalahäst, minst 4 x 5 meter, till min ära. De bjöd mig också på en konsert med klassisk musik efter vernissagekvällen. Det var ganska speciellt.

– År 2000 fick jag chansen att medverka på Liljevalchs Vårsalong i Stockholm, med en större bild som då hängde ensam intill ett vagnstycke till en stor trappa. På vernissagen valde intendenten av någon anledning att stå bredvid min målning och tala vilket gjorde att jag fick extra uppmärksamhet. Något som självklart kändes väldigt spännande.

 

”Prelude Arioso”, akvarell.

 

Håkan Lindskog har blivit hyllad över hela Sverige för sina akvareller. I de lugna, harmoniska och meditativa målningarna fastnar betraktaren ofta för ljuset och vattenytorna han skapar. Under 2018 kommer konstnären ställa ut och synas på flera håll, både i Sverige och i Europa.

– Jag kommer vara med på två olika konstrundor i år. Först blir det västra Skånes konstrunda under påsken och sedan i Halland under Kristi himmelfärdshelgen.

– Jag har även planer på att ställa ut på olika gallerier i Malmö och i franska Cannes, på en stor salong som ligger i nära anslutning till pågående filmfestival.

Läs mer om Håkan Lindskog och se fler målningar på hemsidan Studio Lindskog.

Följ Håkan Lindskog på Instagram och på Facebook.

Här kan du läsa mer om Konstliv Halland.

Se även fler av konstnärens målningar på Svenska Konstnärers hemsida.

 

”Sonate du Printems”, akvarell.