Så var årets stora publikfenomen, musikfest och klickjournalistiska högtid över för denna gång. Jag syftar givetvis på Melodifestivalen och det engagemang som tävlingen skapat ute bland hus, arenor och redaktioner. Ett stort grattis till Robin Bengtsson som lyckades näst bäst och endast blev slagen av en klädbutikskedja.

 

Trots att en stor del av musiken, artisterna och låtarna hinner bli bortglömda av den stora massan under efterföljande vecka, så är Melodifestivalen ett viktigt skyltfönster, både för PR och varumärkesbyggnad.
En tidigare okänd förmåga eller en fallen stjärna kan genom medverkan säkra några tusen följare på sina respektive Instagramkonton. En Paradise Hotel-deltagare kan sadla om, ställa sig på scen och leverera ett musikstycke i karaokeklass för att sedan höjas till skyarna av sin stora fanskara. I Melodifestivalen kan vem som helst lyckas eller misslyckas.

Vilka blev då de stora vinnarna under årets Mello?

• Benjamin Wahlgren Ingrosso har det varit tyst kring en tid före tävlingen. I och med sitt deltagande och den uppmärksamhet han fick kan han nu surfa vidare på en positiv våg och säkra ytterligare utrymme i medierna. Pernilla och Bianca får nu fightas lite extra för att få rubrikerna. Good on you Benjamin.

• The Fooo Conspiracy hade, på sätt och vis, redan fått sitt genombrott innan Mellon, i och med att de agerade förband åt självaste Justin Bieber. För den äldre publiken (alla över 25 år) var de dock relativt okända. Tack vare sin trogna fanskara tog sig gruppen hela vägen till final och fick på bästa sändningstid chansen att nå ut till nya grupper människor. Min gissning är att pojkbandets sommar kommer bestå av större och festligare konsertarenor än Finlandsbåten.

• Nano levererade låten ”Hold on” och seglade upp som en av de stora favoriterna till slutsegern men när jurygruppens röster hade redovisats fick han nöja sig med en silvermedalj.
Före finalen hade många av rubrikerna handlat om Nanos struliga uppväxt och kriminellt förflutna. Efter finalen utsågs han till den stora tittarfavoriten som ”borde” ha vunnit, men där röstningsreglerna och jurygruppen slutligen fällde honom.
Melodifestivalen är ändå Nanos stora genombrott. Han har själv i intervjuer uttryckt önskemål om att spela in en låt tillsammans med Zlatan Ibrahimovic. Återstår att se om detta blir verklighet, men allt (utom Champions League) som Rosengårdssonen rör vid brukar förvandlas till guld.

• Robin Bengtsson kom, sjöng och segrade. Vinsten innebär att han får representera Sverige i Eurovision och att han därmed når ett musikaliskt skyltfönster där flera hundra miljoner människor kikar in samtidigt. Det räcker gott som beskrivning på den succé-sommar som väntar den forna Idol-deltagaren.

Dessa artister har, enligt mig, fått den positiva och välbehövliga PR-skjuts som ett deltagande i Mellon kan medföra.

Det skulle vara enkelt ett peka ut Robin Bengtsson som den största vinnaren i och med slutsegern. Vilket han såklart är på sätt och vis.
Men en seger mäts inte enbart i blod, sång och tårar. En PR-seger mäts istället i investerad tid och pengar och den uppmärksamhet som personen eller företaget får för en sådan investering. Den största vinnaren i Melodifestivalen är i mina ögon därför inte någon artist, låtskrivare eller programledare.

Helt oväntat är det istället en stor klädkedja som kändiseliten twittrar om, och som de stora mediehusen rapporterar om.
Robin Bengtssons show och bidrag fick många att minnas tillbaka till en serie reklamfilmer där en klädbutikskedja gratulerar olika städer i Sverige.
En reklamfilm som på alla sätt var så briljant att den etsade sig fast på svenskarnas näthinna – trots att reklamen har flera år på nacken. Nu ser den återigen dagens ljus eftersom kändisar och tidningar påminner sina följare och läsare om likheterna.

Marknadsföring utan att behöva betala en enda krona. Högst upp i Aftonbladets flöde utan att ha rört vare sig finger eller mikrofon.
Vilken jackpott!

Grattis Dressman! Ni är de stora vinnarna när Melodifestivalen 2017 summeras.

 

Dressmanreklam
Robin Bengtssons bidrag