Mer än 90 % av all sökmotortrafik strömmar fortfarande genom Google. När 2019 börjar gå mot sista halvan och 2020 kommer närmare är det viktigt att förstå vilka nya faktorer som introduceras i Googles algoritmer, samt vilka faktorer som fortsätter att vara viktiga för att utveckla en effektiv sökmotoroptimering.

Användarupplevelse
Google räknar nu in användarupplevelsen bland sina nyckeltal för SEO-rankningar. Användarupplevelsen indikerar nämligen kvaliteten på en webbplats eller textinnehåll. Om din webbplats har en hög avvisningsfrekvens indikerar det för Google att resultatet inte var användbart eller vad besökaren letade efter. Om det fortsätter kommer Google så småningom att rangordna webbplatsen lägre i sina resultat. Laddningshastighet är direkt relaterat till avvisningsfrekvensen.

Textinnehåll av kvalitet

Man hör ganska ofta uttrycket “Content is king” och det stämmer även i framtiden. På webbsidor står vanligtvis textinnehåll i fokus och det gäller att skapa rätt texter som påverkar din användardata positivt. Med andra ord, fyll upp din hemsida med bra texter som engagerar läsaren, som erbjuder något unikt och som helst kan länka till andra sidor på webbplatsen för att öka de totala sidvisningarna.

Länkbygge är fortfarande viktigt

Att bygga länkar är fortfarande aktuellt och även om Google experimenterar med algoritmer som inte är baserade på länkar är det ingenting som spelar någon roll idag. Google har själva bekräftat att det kommer ta lång tid innan länkar sluta spela in i deras bedömning om sidan är relevant till användarens sökningar. Länkbygget ser dock annorlunda ut idag jämfört med tidigare då alla länkar förbättrade sökoptimeringen, även om länkarna var suspekta. När algoritmen Panda uppdaterades blev det enklare för Google att förstå vilken typ av länkar som finns på en webbsida.

Indexering Mobile-first 

Det är ingen hemlighet att mobilen har avancerat med en enorm takt de senaste åren och nu utgör mobilsökningar ungefär hälften (ibland mer) av all söktrafik över hela världen. Google har lanserat en ny indexering som heter Mobile-first och har meddelat att det nu är standard för webbplatser som är nya för Google. Vissa företag har dock inte en mobiloptimerad webbplats. Människor söker allt mer på mobila enheter och Google kommer helt enkelt inte att visa din webbplats för sina användare om den inte är mobilvänlig. Viktiga faktorer inkluderar snabba laddningshastigheter samt enkel och tydlig navigering som är utformad för den mindre skärmen.

 

SEO-strategi

Sökmotoroptimering förändras hela tiden och det gäller att hänga med för att en webbsida ska få så mycket trafik som möjligt. Att anlita en SEO-expert för att sätta upp en strategi redan från början kan vara smart och det som avgör ifall din sida lyckas eller inte. Ett SEO-företag som Viseo AB är till exempel alltid uppdaterade om vilka SEO-regler som gäller idag och i framtiden. Du kan göra mycket optimering själv, men att hänga med i alla förändringar som Google gör är desto svårare.