klockfoeretaget-gar-ett-steg-laengre

Det svenska klockundret fortsätter att sätta sociala medier-experter och influencers i fokus. Samtidigt vinner BOOM Watches kunder med modulära klockor.
– Det har varit svårt att hitta en klocka som passar flera stilar, säger VD Niklas Dahlgren.

Hur hittade ni er nisch?

– Vi tyckte inte att det räckte med att kunder erbjöds att byta klockarmband. Vi ville även att det skulle gå att byta insatsen, boetten och toppringen – vi ville att det skulle gå på några sekunder och helt utan verktyg.

Hur tekniskt utmanande var det att lösa?

– Det var utmanande, men efter ett antal prototyper och precisions-frästa delar fick vi allt att passa perfekt. Det tar 5-10 sekunder att ta itu klockan.

– Vi ser flera kunder som återkommer och köper fler delar och skapar sina egna kollektioner av klockor.

SB008_0

Se fler klockor

Varför har konceptet visat sig fungera?

– Det är svårt att hitta en klocka som passar flera stilar. Med en modulär klocka som går att anpassa är det enklare att matcha klocka med sin stil. Det tillåter en enkel övergång från vardagslooken till träning och även till mer formella evenemang. De hjälper dig att på ett enkelt sätt komplettera en look och låter dig uttrycka din personlighet som individ.

Hur ser det ut med marknadsföring på sociala medier idag?
– Vi är aktiva där och jobbar framförallt med Instagram och Facebook, men vi ser att marknadsföringen genom influensers har tappat i styrka. Istället går vi ner till mikrobloggare som bara har några tusen följare och jobbar hellre med ambassadörsskap, där vi gör djupare och mer långsiktiga samarbeten tillsammans.

– Vi gör även andra spännande aktiviteter. Ett exempel är samarbetet vi gjorde i somras tillsammans med Gutekällarn i Visby där vi tog fram en limiterad upplaga med klockor som fungerade som VIP-kort för speciellt utvalda gäster. Det var roligt att se folk ta av sina dyrare klockor och använda våra klockor istället.

IMG_1381
Niklas Dahlgren

Hur ser du på klockmarknaden inom den närmsta framtiden?

– Vi väljer att gräva där vi står och satsar på Sverige och Norden. Men vi tittar också internationellt och ska på mässor i Dublin och i Hong Kong.

– Det ser fortsatt bra ut för klassiska, analoga klockor. Folk bär klockor och efterfrågan är stor. Vi upplever att det finns en customized-trend och att fler vill bära unika klockor.

Läs mer på BOOM Watches