Eric Antilla är Seriebokhandelns ägare sen 2012. Foto: Fanny Degerfelt

En snedställd ingång med tunga träportar som ser ut att vara uråldriga leder in till en lokal med 400 år gamla anor. Väggarna känns först belamrade av alla kulörta pappersomslag, men så fort ögonen vant sig ser jag hur prydliga högarna är, och hur omsorgsfullt inplastade och sorterade serierna är.
Bakom disken står Eric Antilla, oväntat ung.


Eric brukade vara kund i butiken, och det föll sig så att han en dag började prata med ägaren Jorma, som öppnade Serieboden 1978.
– Han öppnade butiken i ett väldigt annorlunda Gamla Stan, som inte var samma shopping- och turiststråk som det är idag. Nu ville gå i pension, men det var svårt att hitta någon som kunde ta över. Det är ett särskilt jobb, man är i butiken sju dagar i veckan. Men tillslut föll det sig så att jag tog över 2012.
– Jag har drivit Serieboden i samma anda. Många av mina vänner tyckte att jag skulle riva ut hyllorna, göra om och modernisera, men jag tror att folk vill ha en plats där tiden står still. De kan vara borta i 10 år, sen kommer de tillbaka hit och känner igen sig.

Serieboden ligger i en lokal med 400 år gamla anor. Foto: Fanny Degerfelt

Kunderna kommer för att köpa serier de känner nostalgi för, och Serieboden i sig inger en känsla av nostalgi.

I Gamla Stan i Stockholm finns en annan serietidningsaffär vid namn Comic Heaven bara 130 meter från Serieboden, och dessutom Science Fictionbokhandeln som säljer en hel del serier. Jag frågar om de är ärkefiender, men Eric förklarar att så är det verkligen inte.
– Vi har så olika profiler att vi bara hjälper varandra. På Serieboden säljer vi främst begagnade serier på svenska, medan Comic Heaven säljer mer Marvel och liknande, gärna på engelska. Science fictionbokhandeln säljer mest nya serier. Vi skickar kunder mellan oss hela tiden, och vi får hela tiden höra att folk kommer till Gamla Stan med syftet att ta en vända bland alla butikerna. Det är många som kommer från andra delar av landet som kommer varje år.

Vad är folk på jakt efter?
– Eftersom det är begagnat så är det svårt att veta vad som säljer bäst,. Vi säljer mycket Bamse, Tintin och Asterix, men det är ingenting som riktigt sticker ut som ”bästsäljaren”.

– Vi har väldigt mycket stamkunder, som man egentligen två kundgrupper: Läsarna och Samlarna. För läsarna spelar seriens skick ingen roll, de är genuint intresserade av serier och vill bara läsa. Samlarna bryr sig mest om nummerföljd och att skicket ska vara nästan orört. De läste nog serier när de var yngre, men nu är det viktiga att fylla luckorna i samlingen med så fina exemplar som möjligt.
– Stamkunderna är mest män, men bland dem finns det en väldig variation. Jag har hjälpt både hemlösa att hitta något, och politiker som kilar ner på lunchen.

Eric får flera gånger ursäkta sig för att svara i telefon. Det är så mycket av affärerna fortfarande sköts. Kunder ringer för att höra om han har ett visst nummer, andra ringer för att de vill sälja sina samlingar, det är också så branschkollegorna hörs. En kund ringer för att säga hej från en semesterort.
– Han ringer varje dag och berättar hur det är, säger Eric.

Foto: Fanny Degerfelt

– Folk förväntar sig att jag ska vara som ’Comic Book Guy’ i ”the Simpsons” och kunna alla rabbla alla serier framlänges och baklänges, men det är inte alls så jag är Jag läste mycket serier i allmänhet, men nördade inte ner sig på det sättet. Jag har en bred kunskap snarare än spetskompetens.
– Något väldigt roligt med att jobba här är att jag lär mig saker av kunderna hela tiden. De har sina expertområden och delar gärna med sig. Några är experter på Tintin, och andra på Rune Andreasson [mest känd för att ha skapat Bamse, reds. anm.]

Det är 2018 och Serieboden har inte någon e-handel, hur är det möjligt?
– Vi köper in dagligen, de ska processas, sorteras, värderas och plastas. Och eftersom vi handlar med begagnade serier finns det helt enkelt inte tid att fota och lägga upp dem. Det är ju inte som om det bara är att beställa ett nytt exemplar i samma skick om ett säljer. Det vore helt enkelt inte effektivt.

Foto: Fanny Degerfelt

Vad är det som gör vissa serier så himla värdefulla?
– Tja det handlar ju om tillgång och efterfrågan som allt annat. Det finns serier som ingen hört talas om som finns i 3-4 exemplar, och när ett sådant exemplar blir tillgängligt finns det samlare som är villiga att betala för dem. I Sverige når vi inte de fantasisummor som de gör i USA, men ett exemplar av den första Kalle Anka-tidningen kan gå för ett par hundra tusen.
– Tidningens skick kan göra en enorm skillnad, det är det som bestämmer om vi säljer en tidning för 10 eller 1000 kronor. (Här kan du läsa Seriebodens skickguide)

Hinner du läsa något själv?
– Jag hade verkligen ambitionen att låna hem och läsa mer serier när jag började jobba här, men det blev tvärt om. Eftersom jag jobbar säljer dem, köper dem, värderar och sorterar dem vill jag hellre se en film när jag är ledig, eller läsa en bok.

– Jag har samlat en del på 50- och 60-talsserier, men det är svårt när det här är mitt jobb. Jag vill ju prioritera kunden.

– Det bästa med jobbet är när jag hittar en tidning som en kund letat efter i flera år. Det är tillfredställelse.

”Gaston: Kalabalik på kontoret” Foto: Fanny Degerfelt

Serieboden rekommenderar
Gaston av André Franquin. För den som vill läsa något roligt rekommenderar jag serierna om den lata, men uppfinningsrika dårfinken Gaston. Han jobbar på ett kontor där han gör allt för att inte behöva arbeta, och ställer till med diverse hyss.
Finn och Fiffi av Willy Waldersteen. Serierna om Finn och Fiffi är perfekta för barn som är för gamla för Bamse, men för unga för Tintin. Det är en bra introduktion till serier för barn, så dessa tipsar jag föräldrar om hela tiden.
Thorgal av Jean van Hamme (manus) och Grzegorz Rosinski (bild.) Ett spännande äventyr i en parallellvärld till europeiska vikingatiden, men med inslag av både fantasy och science fiction.