Jennifer Lind har lyft frågor kring etik, moral och miljön inom städbranschen i över 20 år. Hon upplever nu högre status kring städning och ser ett kommande uppsving för miljöstädning, så kallad ”BioClean”.

– Vi arbetar med att synliggöra BioClean i Sverige, säger Jennifer Lind, VD för Städsällskapet AB.

 

Hur ska företagare tänka kring valet av städbolag?

– Framtidens företagare förstår att det är win-win att satsa på ett medvetet städföretag som satsar på miljöstädning. Med en bra miljöleverantör får de det värdefulla i att någon jobbar med viktiga frågor i det tysta och säkerställer att även du som företagare eller bostadsrättsförening arbetar miljövänligt, etiskt och moraliskt.

– Service är att skapa trygghet inom dessa områden och är något som i regel förloras genom prisdumpningar. I en sämre konjunktur är det lätt att bortprioritera städning och se det som ett nödvändigt ont. Men har man ett fungerande städbolag så är det guld värt.

 

Jennifer Lind, VD för Städsällskapet

Vad innebär det att ni helt och hållet går på den ”gröna linjen”?

– På många sätt är Städsällskapet som vilket städbolag som helst, vi jobbar mycket med företag och bostadsrättsföreningar, och mest i Stockholms län. Men vi tar också ansvar för vår planet som föddes för 4,5 miljarder år sedan, vilket har gjort att vi valt att jobba med mikroorganismer som gör rent och är biologiskt nedbrytbara. Vi säkerställer att lokalerna städas med biotekniska produkter och vi kan även ansvara för att exempelvis alla kontorets produkter, alltifrån kontorspapper till pennor, är miljöinriktade.

– Tack och lov inser allt fler företag vikten av att jobba miljöinriktat med ekologiska produkter, och vi vill synliggöra de allra bästa produkterna vilka ingår i det som kallas BioClean. Produkterna är till 99 procent biologiskt nerbrytbara inom 28 dagar. Att jämföra med Svanenmärkta produkter som är till 70 procent nedbrytbara inom 40 dagar.

Och att jobba etiskt?

– Jag vill se människor som utför städning växa i sin nya kostym och öka sin yrkesstolthet. Och jag vill att styrelserummen sätter städning som en hög prioritet och satsar på en firma som har utbildning och väljer rätt produkter.

– Jag vet att städning inte behöver vara ett lågklassarbete. Det är viktigt att ta ansvar i en sådan här bransch och kul att få förtroende från kunderna.

Du sticker ut med ett tydligt värderingsdrivet företag. Hur kom du in i städbranschen från början?

– Jag kommer från en familj i bokhandelsbranschen – min mamma har haft bokhandel i många år. Jag har själv bott utomlands i många år och har alltid drivits av att se människor få uppskattning för det de gör. När jag kom in i städbranschen kände jag att det var en bortprioriterad bransch och jag kände att jag ville höja dess status. Det var därför jag gick in i branschen för 20 år sedan.

– Jag har alltid tyckt om att hjälpa människor och är samtidigt en sann entreprenör.

 

Läs mer om Städsällskapet 

Städsällskapet får fantastiska omdömen från kunderna. Vad finns det för utmaningar i det dagliga jobbet och vad har gjort er framgångsrika?

– Jag är en känslomänniska och det händer alltid saker under resans gång. Bland annat var det en av våra anställda som skickades tillbaka till landet han flytt från. Det blev väldigt sorgligt. Han hade jobbat länge för oss och var väldigt omtyckt.

– Det som gör oss framgångsrika är våra snabba beslutsvägar, vår trevliga och lojala personal och att vi faktiskt sett till att vara en riktigt trevlig leverantör med bred kompetens på allt vi gör. Nyckelorden är kunskap, kvalitet och trygghet.

– Vi har alltid prioriterat att kommunicera med våra kunder och att fånga upp om det är någonting så fort som möjligt och åtgärda det. Vi klarat oss 20 år i branschen tack vare att vi värdesätter våra kunder och våra anställda.

Slutligen… har städning fått högre status idag?

– Ja, äntligen kan man idag erbjuda rabatterad hemstädning och många privatpersoner är numera lyckliga när de kommer hem på fredagar. Detta har hjälpt till. Men jag känner fortfarande en oro kring prisdumpningar och tycker att det är tråkigt att större företag som har möjligheten ibland fortfarande inte prioriterar att ta in ett medvetet städföretag. De blir stora konsekvenser om man jobbar fel eller som kund tar in fel företag.

Läs mer om Städsällskapet