glaedje-och-musik-alla-aer-vaelkomna-till-samspelsskolan

För 20 år sedan såg Vanja Holm en möjlighet. Hon ville ta fram lekfullheten i musiken och låta barn få testa på mängder av olika instrument.
– Det ska vara enkelt att starta band och prova på olika instrument. Samspelet har alltid varit den röda tråden hos oss och som gjort Samspelsskolan Svängrummet så populärt, säger Vanja Holm.

För 20 år sedan tog Svängrummet sina första kliv, i Pixbo strax utanför Göteborg. Då i form av ett samarbete med en Montessoriskola i samma län. Verksamhetschefen Vanja Holm är själv skolad inom musiken. I ung ålder fick hon lära sig flera olika instrument på musikskolan, och fortsatte sedan på både musikgymnasium och musikhögskola. Hon blev tidigt multiinstrumentalist och det var i den improviserade musiken hon fann sitt kall.

– Det var jazz och rock som fångade mitt intresse, och det var där jag kände att jag verkligen hade hittat min grej. Jag spelade flera olika instrument, men trummor blev min huvudinriktning. Jag upptäckte tidigt att jag hade stor talang för både trummor och slagverk.

Svangrummet3
Vanja Holm

Efter musikhögskolan gick Vanja ordentligt in i show-branschen och medverkade bland annat i Kurt Olssons damorkester och andra Tv-produktioner. Hon turnerade även runt med artister och ingick i Galenskaparnas produktion under 19 år.
Idag driver Vanja Samspelsskolan Svängrummet tillsammans med sin son Gustaf, som är utbildad kompositör och även skriver radiojinglar. Samspelsskolan har dessutom startat upp en kompositionsutbildning, och här kan du se några av Gustafs produktioner.
Att både Vanja och Gustaf har ett brinnande musikintresse, och älskar att lära ut sina breda musikkunskaper – ja det kan ses som årets underdrift.

– Jag älskar att se när det tänds ett ljus i barnens ögon, och de förstår att de faktiskt klarar av att spela på sitt instrument. Just bredden är väldigt kul att få jobba med, och variationen av alla instrument berikar undervisningen. Både jag och Gustaf har ett metodiskt tänkande och vi har lätt för att förstå svårigheterna med alla instrument, och hur eleverna ska ta sig förbi dessa svårigheter.

bild1
Delad glädje på musikscenen.

Vilka brukar vara de vanligaste svårigheterna?
– Det är sällan barn är underbarn, rent musikaliskt, från början. Har man inte arbetat med händerna tidigare så är de outvecklade och det gäller då att aktivera alla fingrar. Vissa barn har det gratis, medan andra får kämpa hårdare och därför ofta stämplas som omusikaliska. Vi tar oss även ann dem som inte har musikaliteten i sig från början. Det känns bra och viktigt, inte minst ur ett neurologiskt perspektiv, så att barnen genom instrumenten får uppleva glädjen i musiken och dessutom får chansen att hitta samband mellan hjärna och muskler.

Här kan du anmäla dig till Svängrummets musikkurser.

Samspelsskolan vänder sig inte enbart till barn. Berätta.
– Många vuxna har erfarenheter från att ha gått musikskola, men har av olika anledningar inte kunnat fullfölja sina musikaliska drömmar. Flera av dem ångrar sig i vuxen ålder och önskar att musiken fick ta en större plats i deras liv. Jag säger inte att de vill bli musiker på heltid, men de har en stor vilja att få vara med om musik på ett grundläggande sätt. Eftersom vi har ett utvecklat tänk att man ska få ägna sig åt musik på amatörnivå så passar vår nisch in väl hos både föräldrar och andra vuxna.
– Många vuxna börjar själva på Samspelsskolan, efter att de först deltagit på lektionerna som sällskap till sina yngre barn. Detta är något som är unikt för Svängrummet, att föräldrar tar steget att själva ingå i något av våra vuxenband.

Svangrummet2
Deline och pappa Henrik Lööf övar på gitarrspelandet tillsammans.

Berätta om era populära konserter som ni erbjuder eleverna?
– Vi strävar efter att alla ska få vara med och prova på minst en konsert, eftersom det är en viktig del i undervisningen. Detta är inget som eleverna behöver känna att de MÅSTE göra redan från början, men målet på sikt är att alla ska få stå på scen och framföra låtar. Vi bildar då grupper med blandade instrument, och eleverna kan många gånger få chansen att spela i flera grupper. Det är vanligt att till exempel sjunga i en grupp och spela gitarr i en annan.

Samspelsskolan4
Delar av gruppen ”Bohemian” som spelar Bohemian Rhapsody av Queen.

Ni anordnar också ett rockläger varje sommar?
– Ja, det här med rockläger är något vi kört en gång varje sommar i 11 år. Lägret kom till eftersom vi kände att det blev ett alldeles för långt uppehåll under sommaren. Vi införde då ett dagläger, som sedan snabbt utvecklades till ett rockläger som varar i 3-4 dagar. Den stående punkten på varje läger är att alla ska göra sina egna låtar. Detta brukar vara svårt att få till under ordinarie undervisning, men är betydligt lättare under en intensiv vecka som denna. Vi brukar säga att eleverna under rocklägerveckan får lika mycket undervisning som under en hel termin. Därför är lägret både viktigt och väldigt uppskattat.

3
Rockgruppen ”Sören med Rören” släpper loss på scenen.

Samspelsskolans årliga rockläger har plats för 25 elever, och brukar anordnas under sommarlovets sista vecka. Ofta är det äldre, före detta, elever som återvänder och tar lärarrollen efter att Vanja drillat dem i bland annat pedagogik. En av de viktigaste grundstenarna för att lägret ska bli lyckat är alla föräldrar som ställer upp ideellt, och tar hand om matlagning och andra sociala aktiviteter som inte är knutna till musiken.
Så här säger några av alla nöjda föräldrar och Samspelselever om Svängrummet:

Svangrummet

”Vi har haft tre barn i Svängrummet, och tycker att det är en fantastisk musikskola! Undervisningen och lärarna håller mycket hög klass och eleverna lär sig från tidig ålder att skriva egna låtar själva, både text och musik. Vi har sett med egna ögon hur det har gått från lite enklare alster när barnen är yngre till avancerade imponerande verk närde kommit en bit in i tonåren”.
Två mycket nöjda föräldrar

”På Svängrummet hittar man engagerade lärare och en gemenskap emellan eleverna som man sällan hittar på musikskolor, med såväl privatlektioner och ensembler som vårkonsert och sommarläger. Rekommenderas”.
Martin, 16 år

”Det är så bra för Vanja gör så att man förstår musiken. Hon vill verkligen lära ut”.
Deline, 10 år

”Jag spelar trummor och det var det enda instrument jag ville spela. Jag började i höstas och nu spelar jag med Eric och min storebror Simon i ett band. Det är jätteroligt”.
Hugo, 7 år

Att rytm och musik fungerar som själslig terapi är något som många upplevt. Nu visar ny forskning hur även strokedrabbade människor har stor nytta av rytm- och musikterapi för att få tillbaka och förbättra balans, greppstyrka och arbetsminne. Metoden har tilldelats namnet ”RGRM”och deltagarna i studien visade upp positiva effekter redan efter tre till sex månader. Vanja Holm har utbildat sig just inom ”RGRM” på Vårdhögskolan i Borås. Kunskaper hon många gånger fått användning av i sitt arbete på Samspelsskolan.

Här kan du läsa mer om ”RGRM”, forskningen som utförts samt om olika kontaktpersoner.

Anmäl dig till Svängrummets musikkurser och lyssna på Gustaf Blix produktioner.

Svängrummets Facebooksida.