Ett av de ämnen som diskuteras mest idag är människors hälsa. Hur mår vi egentligen och vad kan vi göra för att må bättre är frågor som ständigt är på tapeten. De vanliga tipsen känner nästan alla till – sov, ät rätt och rör på dig. Men i den här artikeln tänkte vi gå igenom lite mer ovanliga tips, som ändå har stor påverkan på din hälsa.

Så gör allt det viktiga som diverse hälsoexperter säger till dig, men försök även att inkludera tipsen nedan, om du känner att det passar. För vissa av oss är det inte de stora förändringarna utan de mindre och oftast flera förändringarna som får oss att må bättre.

1.    Få i dig mer fullkorn (h2)

Ett enkelt sätt att förbättra sin hälsa är att få i sig mer fullkorn. Fibrerna i fullkornet har en otroligt positiv påverkan på din hälsa i form av att de ger dig en bättre blodsockernivå. Byter vi ut vitt socker, spaghettin och vitt mjöl mot fullkornsbaserade produkter kommer många av oss att märka en stor skillnad på vår mages välmående. Självklart behöver du inte helt exkludera de andra produkterna, men att blanda lite mer kan göra stor skillnad.

Exempel på fullkornsbaserad produkter är quinoa, havregryn, råris och fullkornspasta. Det finns en hel del alternativ att välja på i butikerna i dag, vilket gör det hela mycket roligare – och godare!

2.    Införskaffa ergonomiska möbler (H2)

Något annat du kan göra för att ta hand om dig själv är att byta ut några av möblerna därhemma. Har du exempelvis ett kontor kan vi starkt rekommendera att skaffa ett höj- och sänkbart el-skrivbord. Detta kommer garanterat att förbättra din hållning och din ryggs välmående, vilket hela din kropp kommer tacka dig för.

I dag sitter vi ner mer än någonsin och därför är det extra viktigt att tänka på ergonomin. Du bör också införskaffa en stabil kontorsstol med hög rygg och ett bra nackskydd. På www.azdesign.se/ kan du hitta en hel del exempel på möbler, både till kontoret och hemmet i övrigt, som tar hand om din kropp.

Att införskaffa ergonomiska möbler är ett enkelt sätt att skapa sig en mer hälsosam vardag.

3.    Tänk positivt (H2)

En sak som många inte värderar tillräckligt högt är hur starkt sammankopplad vår fysiska hälsa är med vår psykiska. Tyvärr är det många som väljer att fokusera på det negativa som händer, vilket påverkar både kropp och knopp. Vill du därför ha en stark fysisk hälsa, måste du försöka tänka mer positivt. Glöm inte att det mesta i vår kropp hänger ihop och påverkas av varandra. Lär du dig det får du mycket gratis när det kommer till hälsa och välbefinnande.

Självklart är det lättare sagt än gjort att tänka positivt. Det du kan göra är att försöka identifiera vilka framsteg du gör, oavsett hur stora de är. Vissa dagar kanske du förtjänar lite positiv feedback bara för att du tog dig ur sängen. Att identifiera och fokusera på framsteg blir mycket lättare att genomföra om du redan från början bestämmer rimliga mål.

Mår man dåligt är det ofta vardagliga rutiner och vanor som behöver ändras. Gå igenom det i din egen takt och ge inte upp för att du misslyckas någon gång, så kommer du snabbt att märka resultat.