annadelinglivechat

Vad har kundbemötande gemensamt med journalism, kasino och kärleksrelationer? Samtliga har flyttat online.
– Bemannad webbchat är det effektivaste verktyget för att kunna interagera med besökare och nå potentiella köpare i realtid, säger Anna Deling, områdesansvarig på Personlig Svarsservice.

Undersökningar visar att det går 100 besökare på webben på 5 stycken inringande kunder. Vad kan ni göra för skillnad för företag?

– Genom en bemannad webbchatt ökar vi konverteringen av kunder med i genomsnitt 26%.100 surfande personer är 100 potentiella kunder och vi ser det som vår uppgift att fånga upp dem. Livechatt är det effektivaste verktyget på marknaden för att kunna interagera med besökare och därmed nå potentiella köpare i realtid. Vi bemöter frågor i samma stund som de dyker upp. En bemannad chatt ger både nöjdare kunder och skapar fler affärer för de företag som använder sig av tjänsten.

Hur gör ni för att konvertera dold webbtrafik till kunder?

– Hela syftet med webbchatten är att fånga upp besökare i ett tidigare köpskede och distribuera affärskontakten till vår kund. Livechatten dyker upp som en pop-up ruta. Idag använder 68 % av onlinekonsumenter en bemannad chatt. Andelen livekonsumenter som väljer att köpa igen är 63 %.

Prova Bemannad webbchatt. Klicka här

webbchat2

Vad har ni fått för gensvar för kunder som skaffat en bemannad chatt och vilka branscher vänder ni er till?

– Kunderna säger att de får in offerter de inte hade fått annars och märker att de chattkunder vi snappar upp leder till affärer. De uppskattar hela affärsidén som är att leverera premiumkänsla till kunden.

– När vi släppte tjänsten i augusti trodde vi att det skulle vara mest intressant för företag som kommit långt i sin digitalisering. Men nu märker vi att även små företag, som vi ärligt talat inte trodde skulle passa så bra, älskar tjänsten. För stora företag har det blivit självklart att använda sig av livechat men det är jättekul att även gensvaret från små företag varit så positivt. Det blir ett stort lyft för deras kanske inte så uppdaterade webbsida.

– Vi hjälper ett brett spektrum av kunder men bilbranschen sticker ut och har verkligen huggit på det här. De har sålt jättemycket bilar genom chatten och det har kommit in order direkt i chatten. I allmänhet ser vi till att förmedla kontakten till den bästa bilsäljaren eller försäljningschefen.

Hur fungerar det rent praktiskt och hur ser det ut?

– Det är väldigt enkelt. Vi skickar en kod och anpassar färgerna till kundens hemsida. Är de Svarskund sedan tidigare har vi redan informationen i vårt system. Vi ställer några frågor och designar chattytan så att det blir rätt färg mot kundens befintliga hemsida. När det är klart har kunden en bemannad chatt där vi fångar upp och distribuerar affärskontakter.

Ni levererar ett antal lösningar för webb och telefon och vill skapa en premiumkänsla som gör er till det bästa valet på marknaden. Vad erbjuder ni för paketlösning?

– I de flesta fall säljer vi vår svarsservice kombinerat med chatten. Då fångar vi upp ännu fler kunder. Det är individuellt hur människor vill kommunicera och vi vill kunna fånga upp och förmedla alla kunder. Många av de som surfar på webben vill inte prata utan använder sig hellre av en chatt. Andra väljer hellre att ringa. Redan befintliga Svarsservicekunder har rabatt på chatten.

Prova Bemannad webbchatt. Klicka här

webbchat5