familjefoeretaget-som-far-kunderna-att-vaelja-regelbunden-staedhjaelp_m

Regelbunden hemstädning istället för enstaka nedslag – det är en dröm både för kunder och städbolag. Genom rekommendationer från nöjda kunder har Beata Nowinski på Renoma Städ AB fått ett ökande antal klienter som väljer regelbunden städhjälp.
– Några tänker att de ska göra jobbet själv. När de sedan hittar en bra städfirma inser de att de kan lägga tiden på något annat, säger Beata Nowinski.

Förklara vad du menar med: ”En dröm behöver inte stanna vid en dröm.”

– Det finns kunder som anlitar städföretag för en storstädning någon gång då och då, men som tycker att det känns konstigt att städfirman ska komma regelbundet. När de förstår att de kan kan utnyttja sin tid bättre genom att ha en städfirma som kommer en gång per två veckor inser de också att de kan lägga tiden på annat. Med Rut-avdraget behöver det inte kosta mycket.

Du kommer ursprungligen från Polen, är detta ett svensk fenomen?

– Nej, det är samma sak i Polen, det finns ett motstånd även där – att man ska skämmas lite. Men fler och fler inser värdet av regelbunden städhjälp.

breather-fixed

Ni utför även arbete som strykning åt era kunder. Är det helheten som gör att era kunder är nöjda?

– Ja, vi tar med plagg från kunden. Det som gör våra kunder nöjda är att vi kommer med samma personal och att vi gör ett bra jobb. De som kommer ska inte vara främmande för kunden.

– Hemligheten är att tycka om sitt arbete och att det inte bara är ens jobb. De som jobbar för mig trivs på jobbet och gillar att göra fint. Därför upplever kunden att vi gör lite extra. Det kan handla om att lägga saker som kuddar och böcker fint.

– Tidigare har jag exempelvis arbetat som servitör och försökte även då alltid att göra mitt bästa. Det är en förutsättning för att göra ett bra jobb i längden.

Du startade Renoma Städ 2009 och har sedan dess fått många fina rekommendationer på exempelvis Eniro. Hur började det?

– Jag hade som sagt flera olika jobb. Ett av dem var för den största städfirman i Göteborg. Jag visste att det var hård konkurrens i området och att man måste jobba hårt och leverera för att få nöjda kunder. Men jag var sugen på att starta någonting själv och målet har alltid varit att ha nöjda kunder. Vi är ett familjeföretag och de som kommit utifrån har blivit en del av en positiv miljö där vi även umgås på fritiden.

– Allt var inte enkelt från början men det har kommit att fungera och jag trivs med att vara chef. Jag gillar när folk ringer och vid en första kontakt erbjuder jag alltid ett hembesök. Jag frågar vad kunden önskar sig och skriver en plan.

– De flesta väljer oss för att de känner sig säkra på att vi gör ett bra jobb och för att de alltid kan nå oss.

Renoma Städ utför framförallt hemstädning men även kontor i Göteborg och Partille med omnejd. Läs mer om priser här