80 år ung. Konstnären Karl-Otto Myrstad har hunnit med att ställa ut på Liljevalchs vårsalong inte mindre än fyra gånger. Fascinationen för surrealistiska landskap och katastrofområden speglar både målningarna och hans konstnärssjäl.

2018 blir ett stort år för konstnären Karl-Otto Myrstad. Han fyller 80 år och hoppas få ägna mycket tid åt det han älskar mest – att skapa intressanta och spännande oljemålningar hemma i sin ateljé i Lit.

 

Karl-Otto Myrstad.

 

Karl-Otto föddes 1938 i Vilhelmina, och uppväxten var allt annat än problemfri. När Karl-Otto var en vecka gammal dog hans mor, varpå han hamnade i ett fosterhem i Hallviken. Därefter blev det tre år hos sin farmor i Fagerdal, innan han vid fyra års kom till sina rätta fosterföräldrar i Norderåsen. Familjen öppnade kioskrörelse och bensinstation, där Karl-Otto jobbade fram till 16 års ålder. Den tillvaron var dock inget Karl-Otto trivdes med eftersom han ville teckna och måla. Han åkte ner till Stockholm, sökte in på Konstfack och kom in som frielev.

– Jag började som frielev på Konstfacks Aftonskola i Stockholm när jag var 16 år gammal, samtidigt som jag jobbade om dagarna som vaktmästare på Stockholms Folkskoledirektion. Efter fyra års studier under fru Vittkowski hade jag lärt mig mycket om målning, herr Husberg lärde mig frihandsteckning och Fritz Sjöström om figurteckning.

– Efter Konstfack jobbade jag på en reklamfirma i Stockholm ett tag, samtidigt som jag gick några kortare kurser i målning på helgerna. Men jag trivdes inte i Stockholm och flyttade därför, så småningom, därifrån.

 

”Pratbubblor”.

 

Var hamnade du då?

– Till att börja med gjorde jag min militärtjänstgöring som fallskärmsjägare i i Karlsborg. När den var avslutad så återvände jag inte till Stockholm utan for hem till Jämtland igen. Där började jag jobba på en spånplattefabrik om dagarna och målade på kvällarna.

När fick du ditt genombrott som konstnär?

– Det var när jag 1986 skickade in tre akryler till Liljevalchs och kom med på deras vårsalong. Efter det kom jag med i Konstnärernas Riksorganisation (KRO). Allt detta resulterade i att jag fick många beställningar på målningar vilket innebar att jag kunde säga upp mig från spånplattefabriken och istället börja måla på heltid.

Läs mer om Karl-Otto Myrstad och se fler målningar på Svenska Konstnärers hemsida.

Förutom att du ställt ut på Liljevalchs vid flertalet tillfällen så har du även varit runt på mängder av andra utställningar. Berätta.

– Ja, jag har haft turen att få ställa ut på Liljevalchs vid fyra tillfällen. Något som lett till mer försäljning och fler erbjudanden om att ställa ut. På vårsalongen har det gått väldigt bra, och jag har vid varje tillfälle fått samtliga mina upphängda målningar sålda.

– Första gången jag ställde ut utomlands var på Nolia Art Gallery i London. Samma år blev det Florens konstbiennal. Två år senare ställde jag även ut på biennalen i turkiska Izmir. Efter det har jag även ställt ut i Berlin och i Köpenhamn. Dessa utställningar var mycket välbesökta och jag fick chansen att träffa mängder av konstintresserade människor från hela världen och även knyta kontakter med andra konstnärer och gallerister.

– Jag har naturligtvis även ställt ut mer lokalt på hemmaplan, bland annat i Östersund. Tidigare sålde jag jättebra där, men som det är nu så är det svårt med utställningar i norr. Allt för få besökare som lockas till utställningarna här gör att det, som konstnär, är bättre att ställa ut i någon av storstäderna.

 

”Frostig morgon”.

 

Du målade tidigare i akryl men har på senare år gått över till olja?

– Nja, egentligen började jag måla i olja. Men jag har många detaljer i mitt måleri vilket jag till en början tyckte var svårt att få till på ett bra sätt med olja. Därför började jag med akryl, vilket blev väldigt bra eftersom färgen torkade snabbt. När jag väl hade fått in tekniken kändes det bra att gå över till oljan igen.

Vad kan du berätta om de motiv du målar?

– Från början var det mest landskap och djur, vilket var så lätt att jag inte tyckte det var roligt. Därför började jag måla andra motiv, och så småningom kom jag in på den surrealistiska stilen. 2013 kom jag över en tidningsbilaga från fotograf Anders Backman, som hade varit i Tjernobyl och tagit mängder av bilder.

 

”Sovsal barndaghem Tjernobyl”

 

– Jag fastnade direkt för bilderna och tog kontakt med honom för att få tillåtelse att måla av hans fotografier. Och det fick jag… Dessutom har jag ändrat om målningarna lite som jag själv vill. Nu har det blivit många målningar och jag ser fram emot att ha en utställning med hela samlingen innan de läggs ut till försäljning och skingras. Jag håller just nu på att leta efter en lämplig utställningslokal eller galleri som har tillräckligt stor yta.

 

”Loken Tjernobyl”.

 

– Jag målar fortfarande en del landskap, främst från Jämtland och Madeira – där jag var med min fru Solveig när hon fyllde 50 år. Vi fastnade för naturen och dessutom finns det otroligt många äldre hus med mycket karaktär som jag gillar. Det slutade med att vi köpte en andelslägenhet där.

 

”Bananplantage”.

 

Och när du inte är på Madeira så tillbringar du mycket tid i din ateljé i Lit. Berätta lite om hur den ser ut?

– Det är en liten källarlokal, som tidigare varit en frisörsalong, som nu fungerar både som min ateljé och förråd. Här har jag mitt staffli, arkivskåp, en radio och en bandspelare. Jag gillar att måla till klassisk musik och har nästan alltid en skiva igång. Inte sällan blir det Beethoven.

– På sommaren är jag mest uppe i vår sportstuga, där jag både kan måla och fiska när vädret tillåter. Något som känns både harmoniskt och rofyllt.

 

”Båthusen vid stora Stensjön”.

 

Karl-Otto Myrstads målningar har fått oerhört fin respons från människor runt om i Sverige. Så här säger några röster:

”Från superrealism till surrealism. Karl-Otto Myrstad har kastat loss och slutat göra det som förväntas av honom”.

Åsa Eriksson Ahnfelt, LT i Östersund.

”Det är detaljerade målningar som andas en ödslighet, ett vemod och kanske som Karl-Otto själv säger ´mer 3008 än 2008´. En fascinerande utställning.

Christer B. Jarlås, Östersunds-Posten.

”Trots den fotorealistiska återgivningen lyfter konstnären fram motiven på ett säreget sätt och skapar en ny verklighet med nya dimensioner. Man upplever att konstnären har en slags distans eller objektivitet till sina motiv – det blir aldrig nostalgi eller sockersött. Detta framgår kanske tydligast i hans akrylstudier av gamla gråhus”.

Gudrun Pentén, Östersunds-Posten.

2018 blir ett stort år för konstnären Karl-Otto Myrstad. Han fyller 80 år och hoppas få ägna mycket tid åt det han älskar mest – att skapa praktfulla oljemålningar i sin ateljé hemma i Lit. Han söker även med ljus och lykta efter en lämplig utställningslokal för sina ”katastrofmålningar”, åtta större och två mindre, om Tjernobyl.

 

Läs mer om Karl-Otto Myrstad och se fler målningar på Svenska Konstnärers hemsida.