Tack vare kreativt sinne och en vaken bildlärarinna kom Bosse Blomén Svensson in på konstnärskapet. Efter att ha genomgått klassisk skolning och utbildning, håller han själv kurser i målandets och skissandets ädla konst. Sina målningar har Bosse visat upp både hemma i Anderstorp och på Florens finaste konstsalonger.

Bosse Blomén Svensson föddes i Värnamo, men är idag bosatt i småländska Anderstorp. Hans barndoms somrar tillbringades i de flesta fall på västkusten där naturen blev både en inspirationskälla och en möjlighet att hitta lugnet. Intresset för konst fick han tidigt, mycket tack vare sina mor- och farföräldrar som hade många målningar i sina hem och ofta tog med Bosse på olika museum. De tog även med honom på olika konstresor, och köpte konstböcker och material.

Bosse Blomén Svensson på en utställning på Konstfabriken i Gislaved.

Bosse fick även mycket uppmuntran från föräldrahemmet. Han var tystlåten som barn och föräldrarna ville få ut honom i sociala aktiviteter. De anmälde honom till olika konstkurser på somrarna vilket var en viktig uppbackning och förutsättning för att Bosse skulle kunna fortsätta med det han älskade. I skolan hade Bosse alltid bäst betyg i bild, och tack vare en vaken bildlärarinna tog han snabbt nästa steg mot sitt konstnärskap.

– Jag hade en klassföreståndare som också var min bildlärare. Hon var väldigt entusiastisk och såg mitt behov av att få uttrycka mig i bildform. Jag hade under den här perioden, av förklarliga skäl, inte tillgång till allt material som behövs vid målandet. Min bildlärare såg dock till att jag kom in på en kvällskurs hos oljekonstnären Gunnar Okner, dit folk annars stod i kö för att komma in.

– Där och då öppnades nya möjligheter för mig och jag insåg att det var konstnär jag skulle bli. Jag gick vid hans sida under hela min skolgång, och fortsatte sedan in på Gerlesborgskolans konstutbildning – först under intensiva perioder i Bohuslän och sedan under två år på skolan i Stockholm.

– Jag gick även andra utbildningar, bland annat på Österlen, och sammantaget kan man säga att jag fått en klassisk skolning. Ordentliga genomgångar, modellteckningar, stilleben och en allmänt bra grund att stå på har gett mig de verktyg jag behöver för att kunna experimentera och utvecklas åt mitt håll.

Akrylmålning.

Du målar i akryl, olja och akvarell. Vilken teknik trivs du bäst med?

– Svårt att säga. Jag tycker det är kul med variation så att måleriet inte blir monotont. Teckningen är den viktigaste grunden oavsett teknik, och sedan är naturligtvis motivet avgörande för om jag använder olja, akryl eller akvarell.

– Jag brukar göra många skisser när jag är ute. På somrarna har jag alltid med mig block och pennor för att fånga detaljer i naturen. Sedan utgår jag från dessa skisser vilket brukar göra bilderna mer levande. För mig är motivet egentligen inte det viktiga, den mest intetsägande saken kan ju sedan bli till en fantastisk bild. Det gäller att hitta koloriten och jobba i kontrasten mellan ljus och mörker för att få fram själva stämningen i bilden. Känslan jag skapar är lugn och harmonisk, betraktaren ska kunna stanna upp och vila sina ögon på bilden. Vi har så mycket liv och rörelse omkring oss annars så mina målningar är sätt att skapa balans i vardagen.

– Jag har flera gånger fått frågan om jag även är skulptör eftersom många tycker att mina teckningar är tredimensionella. Jag jobbar inte med att skulptera alls, men det är roligt om mitt formspråk kan inspirera andra i sitt arbete.

Vilka är dina huvudsakliga inspirationskällor i ditt skapande?

– Främst naturen, men sedan är det även väldigt inspirerande att gå på olika utställningar och träffa andra konstnärer för att se hur de arbetar. Jag inspireras även av framstående konstnärer som Odd Nedrum och Peter Frie. Nedrum målar udda föremål i olja, medan jag gör det i akvarell. Frie gör stora luftiga landskapsmålningar som andas ljus och rymd, vilket jag också kan identifiera mig med. Det finns dessutom många duktiga konstnärer i åldrarna 25-30 år som syns och sprider sin konst på nätet. Även deras arbete är inspirerande men det är viktigt för mig att hitta min egen stil och väg i konstnärskapet.

Du håller även en hel del kurser i måleri och teckning. Berätta.

– Ja, det är stor efterfrågan på mina kurser och jag skulle nästan kunna fylla mitt liv med dem. Sedan 18 år tillbaka brukar jag hålla en kurs, näst sista helgen i juli, i Falkenberg. Deltagarna får bo på hotell i fina miljöer och temat på kursen är landskap. Oavsett vilken teknik man målar finns stor nytta i den här typen av utbildning där man varje morgon får respons, på gårdagens bilder, vid en genomgång. Många tycker det är fantastiskt kul och brukar återkomma även efterföljande år.

Läs mer om Bosse Blomén Svensson och se fler målningar på Svenska Konstnärers hemsida.

– Jag brukar även hålla en del helgkurser framåt vårkanten, ofta i abstrakt måleri men även i ”djurens anatomi”. Ett av mina upplägg brukar vara så kallad ”urban sketching” där deltagarna ritar snabba skisser i tusch eller blyerts under två minuter, för att sedan byta plats och skissa ur ett nytt perspektiv. Det handlar mycket om att lära och se, och snabbt försöka fånga ett ögonblick. Att alltid ha med sig block och penna ger förutsättningar till bra träning, och kan användas när man exempelvis sitter på busshållplatsen eller på ett kafé.  Så jobbar jag ofta själv.

Teckning.

Bosse är medlem i Nordiska Akvarellsällskapet och brukar vara med på olika jurybedömda utställningar i Sverige. 2011 blev Bosse, genom NAS, en av tre vinnare som fick det hedersamma uppdraget att utsmycka diplom för de kommande tre årens ”Winsor & Newtonpristagare”. Han har vid flera tillfällen även ställt ut sina målningar i utlandet, där ett minne från Italien 2013 är något han gärna tänker tillbaka på.

– För fem år sedan hade jag kommit hem efter en kurs och skulle kolla min mejl. Hade fått ett mejl på engelska från en italiensk avsändare och då tänkte jag instinktivt att det var något virus. Jag blev ändå så nyfiken att jag öppnade mejlet och såg då att det var en inbjudan till en utställning, på Konsttriennalen i Florens, dit 600 utställare från hela världen var inbjudna. Jag trodde då att detta var en bluff men kikade ändå in på konsttriennalens hemsida för att kolla trovärdigheten i mejlet.

Akvarell.

Och då såg du att det inte var någon bluff?

– Deras hemsida såg väldigt trevlig ut men för säkerhetsskull kontaktade jag en tidigare utställare från Skåne som är skulptör. Han berättade att utställningen brukar vara väldigt proffsigt genomförd och om det nu var så att jag hade fått en inbjudan så skulle jag absolut åka dit. Sagt och gjort, jag hittade en sponsor som betalade hela kostnaden och sen åkte vi till Italien och Florens. Vi var där en hel vecka i december och utställningen var enormt påkostad med enorma ytor, champagne och god mat. Under den här veckan lyckades jag knyta många nya spännande kontakter och mina målningar fick mycket beröm från olika håll.

När du inte är på utställningar så målar du i din ateljé i småländska Bredaryd. Berätta om den.

– Ja, vi är ett gäng på 11 personer som har känt varandra i många år. Vi delar på ett rött skolhus, som vi hyr av kommunen, och som nu fungerar som vår gemensamma ateljé. Tillsammans brukar vi anordna både modellhelger och utställningar. Första söndagen i maj brukar vi även vara med och anordna en kulturdag i skolan, och då är det öppet hus med författarbesök och annat trevligt som hör kulturen till.

”Doktorspromenaden”, oljemålning.

Under 2018 har Bosse flera kurser inbokade. Han har även planer på att medverka vid ett antal utställningar, där mer information om detta kommer på hans hemsida under våren. Han har under flera år kämpat mot sin inre kritiker och börjar nu inse sin sanna potential:

– Det är många som sagt att jag är för självkritisk och hård mot mig själv i mitt konstutövande, och det bottnar i att jag kämpar mot dåligt självförtroende. Jag får ofta höra att jag förknippas med välgjort måleri och har en bra stämning i mina målningar. Det känns skönt att höra, eftersom jag inte alltid ser det själv.

– Jag målar mest för att jag tycker det är vansinnigt kul och att jag vill hänge mig fullt ut åt konsten. Sedan tycker jag det är lite tråkigt att den traditionella bildkonsten har fått stå i skymundan under ett antal år, även om den nu börjar få ett värde igen. Jag har aldrig följt trender utan kopplar bort det helt. Jag står för att jag är traditionell bildkonstnär och det är viktigt att man är ärlig mot sig själv i det man gör.

Läs mer om Bosse Blomén Svensson och se fler målningar på Svenska Konstnärers hemsida.

Läs mer om Nordiska Akvarellsällskapet på deras hemsida.

Se fler av Bosses målningar på Instagram under hashtagen #Bosseblomensvensson.