Bland papptallrikar och gränsland – Spänning och mystik är Örjan Sätres konstnärliga melodi

14 år som bildlärare… Örjan Sätre vågade till slut släppa taget om tryggheten och begav sig istället in i den värld han älskar. Konstnärskapet – med målningar i såväl olja som akryl – tar honom till gränslandet mellan det figurativa och abstrakta. Något som besökarna på Art Fair-mässan i Nacka kan se fram emot i höst.

Konstnären Örjan Sätre ägnar sig åt mycket mer än abstrakt måleri. Även porträtt ingår i hans repertoar och som han gärna tar upp beställningar på. Han ser fram emot en lång arbetssommar i sitt missionshus (tillika ateljé) och tar gärna emot besök från intresserade konstentusiaster. Arbetet och målandet kommer sedan ligga till grund för utställningen på ”Art Fair” i Nacka under oktober månad.

 

Örjan Sätre.

 

Stockholmssonen Örjan Sätre föddes i Östersund och växte upp i Bromma och ute på Ekerö. 1974 gick flyttlasset från familjehemmet till sin första egna bostad i Solna. Tankar fanns på en karriär inom näringslivet, men efter blott en termin på Handelshögskolan – där Örjan vantrivdes – påbörjade han istället studier på Konstfack.

– Jag gick en fyraårig teckningslärareutbildning och tog examen. Tanken var dock aldrig att arbeta som lärare på heltid, utan jag ville mest ha det som en extra ekonomisk trygghet som jag gjorde på deltid samtidigt som jag målade. 1990 slutade jag helt med lärarjobbet och blev då konstnär på heltid.

 

”Vid sjön”

 

Hur fortlöpte det?

– Samma år som jag slutade som lärare fick jag kontakt med en gallerist som gillade mina målningar. Vi inledde ett samarbete där jag målade och han sålde på kommission. Ett samarbete som senare övergick till galleristens dotter och om några år firar vårt samarbete 30-årsjubileum.

Beskriv ditt konstnärskap. Du målar främst med akryl och olja?

– Ja, men jag håller på med flera grenar. Jag har tidigare tecknat mycket kroki, och använde då kol, akvarell och tusch. Porträtt i akryl och olja är även något som jag målat – där varje modell sitter i en halvtimme. Det liknar på sätt och vis en tävlingssituation eftersom porträttet ska göras så bra som möjligt på en begränsad tid.

Läs mer om Örjan Sätre och se fler målningar på Svenska Konstnärers hemsida.

– Jag jobbar mycket med ljuset och färgerna i mina målningar – det varma och kalla. Naturalismen är något jag frångått och mina målningar är nu för tiden mer abstrakta. De ska balansera mellan det figurativa och abstrakta och hamna i ett gränsland. Ibland tippar det helt över till abstrakt men det viktiga är att målningarna ska kännas spännande och mystiska.

– En stor del av inspirationen till mina målningar får jag ute på stan där jag fångar olika situationer som sedan utvecklas. Tidigare var jag mycket ute i naturen och målade. Framförallt på västkusten där jag gillade klipporna. Sedan 1989 blev det mer målande i Dalarna eftersom min sambo har en släktgård där. Min ateljé hade jag i en intilliggande stuga. Något som dock ändrades 2011.

 

”Jardin de Luxembourg”.

 

Vad hände då?

– Min sambo skänkte gården till en av sina söner. Vilket innebar att jag fick ta bort mina grejer. Sedan 2013 har jag istället min ateljé tre kilometer ifrån gården – i ett missionshus med stor yta, högt i tak och ett fint ljusinsläpp.. Det känns bra eftersom jag kan måla där under alla årstider.

– Tanken är att ha egna sommarutställningar i huset och visa upp mina triptyker och större dukar.

 

”Spelning vid sjön”.

 

Du använder ofta papptallrikar när du målar. Berätta.

– Ja, till en början använde jag papptallrikarna som paletter. Men sedan började jag måla på papptallrikarna istället. På ett lekfullt sätt målade jag med fyra färger som jag föste runt, utan att skapa något speciellt motiv. De blev till triptyker där varje serie får sin egen karaktär beroende på hur färgerna harmoniserar. Ena dagen kan det bli enbart vintriga associationer för att nästa dag istället fokusera på sommaren.

– Det känns som att varje dag blir ett nytt äventyr där jag undersöker hur olika färguppsättningar interagerar ihop.

– När jag jobbar med tallrikarna så skär jag ut ett antal kvadrater, 10 x 10 cm. Det blir då tre bilder som monteras ihop. Därefter beskär jag bilderna och monterar dem i ramar. Tanken är att triptykerna ska fungera som inspiration och förlagor till de större dukar som jag senare skapar.

 

”Väntan”.

 

Du har tidigare ställt ut på många olika håll i Sverige. Hur ser utställningsåret 2018 ut för dig?

– I våras var jag med i ”Art och Forms” monter på Antikmässan i Stockholm. I sommar tar jag gärna emot besök i min ateljé för den som vill kika på mina målningar och eventuellt komplettera sin samling. Tanken är att jag ska tillbringa en stor del av tiden i mitt missionshus för att måla det jag under hösten ska presentera på en mässa.

– I oktober kommer jag nämligen att ställa ut på Art-Fair i Nacka under fem dagar. Det blir ett antal väggmeter som jag får disponera och jag kommer behöva få klart minst sju målningar tills dess.

 

”Kväll vid sjön”.

 

Örjan Sätres målningar har blivit omskrivna vid flera tillfällen:

”En riktig ljusmålare av det där märkliga slaget, den där som förmår fånga ljuset inifrån”. – Björn Widegren, Gävle Dagblad.

”En lågmäld romantiker. Örjan Sätre är en färglyriker som föredrar stillhet framför rörelse. Hans interiörer, modellstudier och landskap visar en intimistisk och romantisk verklighetssyn”. – Marianne Törner, Falukuriren.

”Ett färgstarkt lugn. Det finns en glädje i koloriten, ett rikt flödespektrum med en fri penselföring i korta drag, vilket gör konturer till antydningar och detaljer till underförstådda element i själva upplevelsen”. – Bo Degerman, Dalademokraten.

Läs mer om Örjan Sätre och se fler målningar på Svenska Konstnärers hemsida.

Här kan du läsa mer om Art & Form.

Vill du ta kontakt med Örjan Sätre kan du nå honom på mejl eller telefonnummer 0768-783 715

 

”Maja”.

 

”Kö”.

 

”Café de Paris”.

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!