Från norska västlandet till svenska Öland. Rudolf Overås resa började före andra världskriget men ser ännu inte slutet. Isbjörnar och energibilder är några av de motiv som grafikern och oljemålaren visat upp på utställningar runt om i Norden.

Rudolf Overå föddes och växte upp i Hjörungavåg på Hareidsön, en ö utanför det norska västlandet. Idag är han bosatt i Borgholm på Öland där han även har sin ateljé; Ateljé Busen. För att få inspiration till sitt målande gör Rudolf årligen många konstresor och då också till sitt kära födelseland…

Redan i skolan gjorde sig Rudolf känd bland kamrater och lärare för att vara duktig på att teckna. Många av hans teckningar hängde länge kvar i skolans korridorer, som ett exempel på den konstnärliga begåvning som skolan varit delaktig i att locka fram. Rudolf fick dock i tidig ålder veta att konst inte var något han kunde leva på och blev på så sätt övertalad att skaffa sig ett ”riktigt” yrke.

Rudolf Overå.

Med tiden blev Rudolf mer och mer intresserad av teknik, och till en början hamnade han som elektrikerlärling på ett båtvarv. Efter avslutad militärtjänstgöring så var Rudolf sugen på att testa sina vingar inom den akademiska världen. Eftersom det i Norge, på den tiden, var svårt att komma in på tekniska läroverk så hamnade han 1954 på Tekniska Institutet i Stockholm.

– Det fanns tre tekniska skolor i Norge vid den tiden, men väldigt få blev antagna. Därför valde jag att söka mig till Stockholm där jag kom in 1954. Två år senare efter avslutad ingenjörsutbildning 1956 fick jag jobb på Vattenfall där uppgiften var att åka runt på olika kraftstationer och utföra teknisk service.

Plåtbild ”fåglar och fiskar”.

Med tanke på sitt heltidsarbete så fanns inte tid och utrymme för Rudolf att måla. Hans konstintresse fick istället stillas genom att besöka olika muséer och gallerier runt om i Stockholm. Några år senare, när Rudolf börjat arbeta på mer fasta tider hos en ny arbetsgivare, fick han möjlighet att lägga större fokus på sitt eget måleri. Något som ytterligare utvecklades 1970 då han flyttade till Kalmar.

– Jag märkte att mitt intresse för att skapa ökade mer och mer. Främst var det akvarell och akrylmålningar men jag anmälde mig även till en kurs i svartvit konst på Gerlesborgskolan i Bohuslän. Det var då jag började lära mig grafik och kolteckning, och upptäckte att jag hade väldigt lätt för att ta till- och lära mig nya tekniker.

Kolteckning ”Trommel styrning ett töft”.

– 1996 gick jag ned på halvtid på jobbet och påbörjade under samma period en treårig utbildning, med inriktning grafik, på Gerlesborgskolan i Bohuslän. De tog emot både yngre och äldre personer, och upplägget passade mig väldigt bra eftersom jag kunde delta i undervisningen och även fortsätta att arbeta när jag var hemma.

– 1999 var utbildningen klar, men redan på 70-talet började jag åka på olika veckokurser runt om i Sverige och i Frankrike. Kurserna  hölls ofta av Sveriges mest kända konstnärer, bland andra Arne Isaksson och George Suttner. Så man kan säga att det var i början av 2000-talet som jag började måla mer professionellt.

”Utmaningen”.

Men du hade deltagit på utställningar dessförinnan?

– O ja, jag har haft jurybedömda utställningar sedan 70-talet. Men en av de mest minnesvärda utställningarna hade jag 1986. Utställningens tema var ”Slaget ved Hjörungavåg”, ett slag som ägde rum i Norge år 986. Mina vikingabilder, som jag arbetat med i tre år, visades för första gången upp på Kalmar Slott på norska nationaldagen, 17:e maj 1986, innan de flyttades permanent till klubbhuset i Hjörungavåg. Där presenterades de av dåvarande statsministern Gro Harlem Brundtland i samband med öppnandet av konstutställningen.

– Jag har även haft separatutställningar på Galleri Svalbard sex gånger och då med olika teman så som Kolgruvearbetaren och den Arktiska Kungens rike. Vid alla dessa tillfällen har jag haft några isbjörnsbilder med och har nu ett 20-tal grafiska blad i min isbjörnsserie. Dessa bilder visas permanent på Galleri Svalbard. Målningarna har jag vinklat på mitt eget sätt och förutom isbjörnarna så är det nordiska ljuset och norrskenet i fokus.

– En del av mina bilder har även visats upp vid Grafiktriennalen i Stockholm där jag varit med vid tre olika tillfällen.

Du har själv beskrivit din konst med orden puls, färg och energi. Vilka är dina inspirationskällor?

– I första hand är det ljuset och ofta det fantastiskt vackra norrskenet som jag inspireras av. Jag är också road av nordisk mytologi. Men det var min mor och mormor som lärde mig att se och sätta värde på det vackra i vår natur. Därför tillägnade jag dem min utställning ”Fiskarbonden” 1993.

– En av mina bilder ”Huset”en dag i november, som är en välkänd byggnad i Longyearbyen på Svalbard, skickade jag in till Norska Grafikere inför konstintresserade drottning Sonjas bemärkelsedag. På hennes 80-årsdag öppnade hennes eget konstgalleri ”Kunststallet”. Min bild blev antagen och jag blev inbjuden till mottagningen och utställningen där Drottningen och kungafamiljen närvarade. Jag var en av 163 konstnärer som fick äran att vara med och jag fick även en kort pratstund med drottningen som var väldigt förtjust i Svalbard och talade varmt om min bild.

– På senare år har jag börjat måla energibilder. Energier syns egentligen inte, men rent teoretiskt kan man följa alla strömmar. Jag har valt att tolka dessa bilder med färger och det blir till fantastiska abstrakta bilder som betraktaren i sin tur kan tolka och relatera till.

Grafiktriennal XII Stockholm.

– Naturen och resor är en annan stor inspirationskälla i mitt konstskapande. Jag och min sambo Gun-Britt har tillsammans gjort många konstresor till Venedig, USA, England och Norge. Dessutom har jag vid fem tillfällen varit på studie- och konstresa i Alaska där jag även haft flera utställningar.

Rudolf Overås konst har fått oerhört fin respons av konstälskare runt om i Norge och Sverige. Så här säger några röster:

”Det är bilder som handlar mer om färg än form. Mot skenbart monokroma ytor där färgens täthet är så intensiv att ytan tycks pulsera, öppnar sig ett svart hål, ett sugande djup. I samma ögonblick förvandlas form till volym som kan vara en snart bristande knopp. I mötet mellan svärtan, den purpurröda mangentan, det lysande pollengula, och det svala blå, formas ett ingenmansland där färgerna tycks lyfta till pulserande rörelse.”

Gunilla Petri, Barometern.

”Mästare på storgrafik. Rudolfs verk är imponerande i både storlek, färg och komposition och skildrar energiers olika uttryck, från vilande ro till motpolernas mer spänningsfyllda, dramatiska lägen.”

Kiki Lundh, Ölands-journalen.

”Tekniken som Overå använder sig av skulle få Albrecht Dürer att gå i taket av exaltering. Med hjälp av sandblästering, en form av etsning av industriella proportioner, har han skapat grafiska blad i storformat. I en process av sådant slag är det oundvikligt att vissa detaljer lämnas åt slumpen. Det är också här, i skärningspunkten mellan kontroll och tillfälligheter, som avståndet mellan naturvetenskapen och konsten blir som tydligast. Om det hos Overå över huvud taget går att finna en kamp mellan de båda disciplinerna, är det konsten som går vinnande ur striden. Vad annat kan man säga när Laddningar, en Warhol-pastisch av rang, lockar med en mystik i klass med det japanska sagoberättandet?”

Johan Antoni, Barometern.

Grafik ”Ut ur gruvan, röd morgon”.

Under 2018 kommer Rudolf Overå att ha en separatutställning i Hareid kommun under vecka 42. På Öland kommer han under påsken att närvara på en kollektivutställning på Strand Hotell i Borgholm. Efter avtal kan han och sambon Gun-Britt visa såväl trädgård som ateljé för intresserade besökare. Rudolf kommer då visa upp sina bilder och hur han går till väga när de trycks. I trädgården kan besökarna njuta av såväl vackra växter som imponerande skulpturer. Eller vad sägs om en sex meter hög Bifrost (Bron som leder från jorden till himlen) eller en isbjörnsskulptur i naturlig storlek…

Läs mer om Rudolf Overå och se fler av hans verk på hans hemsida.

Du kan även se fler av Rudolfs målningar och bilder på Svenska Konstnärers hemsida.

”Isbjörn, de nyfikna”.