Att jobba med speldesign

En av de mest attraktiva jobben bland unga människor idag är inom design och utforma nya datorspel. Folk spenderar mer pengar på att köpa spel än de gör på bio idag, och som speldesigner är man den som definierar hur spelet spelas och vilken upplevelse det ger. Som speldesigner arbetar man med programmerare, artister, animatörer, producenter och ljudingenjörer för att förvandla sin ursprungliga vision till ett fungerande spel.

En av de områden inom spelbranschen som vuxit fortast de senaste åren är onlinecasinon. Många spelsidor har lockat nya kunder med en bra casino bonus, och det är lätt att gilla de relativt enkla och färgglada spelen. Som speldesigner gäller det inte bara att locka in nya spelare, utan även att få dem att stanna kvar och inte kunna slita sig. Det kan vara betydligt svårare att göra ett framgångsrikt ”enkelt spel” som en spelautomat eller ett bingospel, än att göra ett stort datorspel.

Specifikationer för arbetet

Speldesigners arbetar runt 35 timmar i veckan, men de kan behöva arbeta längre timmar vid deadlines. De arbetar i kontor och spenderar dagarna sittande vid ett skrivbord med sin dator. Om man vill bli speldesigner gäller det att vara kreativ, fantasifull och originell, och man måste ha en bra problemlösningsförmåga. Man måste självklart kunna design och ett antal mjukvaruprogram, men man måste även förstå marknaden och målgruppen för datorspel. Det hjälper naturligtvis om man själv gillar att spela datorspel.

Det finns inga egentliga krav för vilken utbildning man behöver, men de flesta speldesigners är akademiker. Många arbetsgivare letar efter personer med tidigare erfarenhet inom spelindustrin, och de vill se starka portföljer med relevant arbete. De flesta speldesigners går även utbildningar genom jobbet. De kan delta i kurser om teknisk utveckling och nya mjukvarupaket. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad med utvecklingen inom teknik och spelmarknaden under hela sin karriär.

Vad gör man på jobbet?

Speldesigners kan arbeta från sin egen ursprungliga idé eller använda olika element som har beslutats av andra. De utvecklar bland annat spelets regler, historien och hur den utvecklas, karaktärer, vapen, fordon och andra enheter som karaktärerna kan använda, samt olika sätt spelet kan spelas.

Designern presenterar dessa idéer i ett konceptdokument som hjälper andra i företaget att bestämma huruvida man ska fortsätta utveckla spelet eller inte. Innan företag investerar tid och pengar i nya spel måste de vara övertygade om att folk vill köpa den färdiga produkten. Därför bedriver de marknadsundersökningar och överväger andra faktorer innan de ger tillstånd för vidareutveckling.

Nästa steg är att en speldesigner arbetar med ett team av konstnärer och programmerare för att producera en prototyp. Detta är en liten, spelbar version av spelet, utformad för att bevisa att idén kommer att fungera. Samtidigt sätter konstruktören samman hela speldokumentet, som i detalj beskriver varje element i spelet och hur det fungerar. Detta dokument kommer sannolikt att förändras över tiden när spelet utvecklas.

Speldesignerns ansvar

Som speldesigner är man ansvarig för att alla på företaget förstår spelet. Man gör anpassningar till specifikationen för att återspegla tekniska begränsningar, skapar ny programmering eller konstnärlig utveckling utifrån företags önskemål. Man har testspelare som ser till att spelet fungerar som det ska, och man ska även se till att spelupplevelsen uppfyller den ursprungliga visionen. Vissa speldesigners arbetar på hela spelet, medan andra kan koncentrera sig på en aspekt av designen. På stora projekt övervakar en huvuddesigner ett antal designers arbete. Det beräknas att branschen kommer att växa kraftigt de närmaste åren och att det kommer bli många nya jobbtillfällen.

 

Fler artiklar >>

NYHETSBREV VILL JAG HA!