Världsledande Ateljé Catellani räddar konst i Sverige

| | Konst  | Sponsrad

Anna Catellani håller i dagarna på och avslutar ett forskningsprojekt kring en Rembrandt-målning. Som en av de mest framstående målerikonservatorerna i världen blixtinkallas hon även vid bränder, något som sker i samband med vår intervju efter en brand i Stockholms stadshus.
– Fler konstverk måste bevaras genom att arbeta i förbyggande syfte, det finns en enorm okunskap, säger Anna Catellani.

Du kommer precis tillbaka från Stockholms stadshus efter en brand
. Vad var din uppgift?

– Under en brand så utvecklas många kemiska ämnen som är aggressiva. Ämnena kan göra skada på målningar. I det här fallet rörde det sig om målningar med al secco-teknik som det finns mycket av här i Stockholm samt oljemålningar. Jag har ofta jour när de gäller bränder och får åka ut och göra en bedömning av skadornas omfattning.

Anna Catellani

Du studerade konservering och restaurering av konst i Florens och har ett stort hjärta för äldre konst från 1400 till 1900-talet. Idag innefattar dina uppdrag den privata sektorn, museer och institutioner både i Sverige och internationellt. Hur förklarar du för människor att det är viktigt att hålla ett öga på sin konst?

– Om du ser på en tavla så ser du en bemålad yta, men tavlor har också en kontext som består av kulturella ramar. Har du en Picassotavla där halva signaturen faller bort så har du inte längre samma innehåll. När människor inser att de kan se tavlan som ett fönster mot en annan värld, då förändras också tankesättet

– Det är en kedja av moment att bevara och lämna vidare till kommande generationer. Inte minst finns det ekonomiska aspekter.